SEO for Apple App Store - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "SEO for Apple App Store"

Tips en venn om "SEO for Apple App Store"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

SEO for Apple App Store

Mobilt søk er mer enn Google og tradisjonelle søkemotorer. I Apple App Store fokuserer utviklere på hvordan deres applikasjoner skal synliggjøres ovenfor forbrukeren.
Dette er de viktigste variablene vi har kartlagt for god rangering i Apple App Store
.

Oppdatering, 25. Juni 2012. Apple har gjort den første store oppdateringen til App Store sin søkealgoritme. Tester indikerer at søkemotoren har blitt bedre på å karakterisere og forstå konteksten av et søk, i tillegg til at det legges større vekt på antall nedlastinger. Endringene er imidlertid ikke implementert i norske App Store enda. Endringene innebærer at apper som tidligere har benyttet seg av «keyword stuffing» for å rangere i toppen, risikerer å havne lavere på listen til fordel for mer relevante resultater.

Vår undersøkelse ble foretatt i UK Appstore. Algoritmen vil være den samme i den norske versjonen av App Store.

Mer spesifikt har vi sett nærmere på kategorien «weight loss» i UK App Store. Vi gjorde flere søk som ga oss klare indikasjoner på den underliggende algoritmen. Vi har illustrert dette under ved et søk på «lose weight». For å bekrefte våre funn har vi foretatt den samme prosessen innen andre segmenter og landet på den samme konklusjonen.

1) Broad word matches, altså søketermer om ikke krever eksakt match, er den største App Store rangerings variabelen. Synonymer er ikke inkludert.

App Store sin søkemotor er sterkt avhengig av søketermer i navn og beskrivelser på applikasjoner. Dette gjenspeiles i titlene og beskrivelene i de høyest rangerte applikasjonene. Eksempelvis handler applikasjonen «Kellogg´s Special K» åpenbart om «weight loss» og «lose weight», men den vises ikke på disse søketermene, da søketermene hverken er beskrevet i navn eller beskrivelse.

2) Antall nedlastninger ser ut til å være den nest viktigste rangeringsvariabelen.

Vi analyserte dette ved å sammenligne søkeresultater med hvem som ble rangert i kategorien «Health & Fitness». iPhone applikasjonen «lose the belly (weight loss for women)» er den applikasjonen som rangerer høyest som følge av antall nedlastninger.

3) Søkeresultater som dukker opp mens man skriver i søkefeltet krever exact match og fremmer bruk av søkeord tidlig i tittelen.

Alle forslag inkluderte exact match, og disse resultatene er markant forskjellig fra de endelige søkeresultatene etter man har trykket «enter» (med andre ord, mindre fokus på antall nedlastninger).

4) Antall anmeldelser eller stjernerangeringer påvirker ikke rangeringen i stor grad.

Vi fant applikasjoner med færre og lavere rangerte brukeranmeldelser, som rangerte høyere enn de med flere og gode brukeranmeldelser.

Portrett av Magnus Nilsson

Skrevet av Magnus Nilsson

Startet RED Performance en sommerdag i 2011 sammen med partnene i RED Gruppen. Har tidligere haft ulike lederroller i performancebyråer under 5 år i London. En mestere på svorsk, vilket ofte syns i bloggen.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler