Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Hvorfor annonsere på Google?"
  • 25 delinger

Tips en venn om "Hvorfor annonsere på Google?"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Hvorfor annonsere på Google?

Mange bedrifter stiller seg spørsmålet, hvorfor skal vi starte med annonsering på Google? Vi er i dag mer tilkoblet internett enn noensinne og dette byr på nye utfordringer og muligheter for bedrifter. Vi ser stadig en økende trend hvor kunder sammenligner priser, produkter, leverandører og søker etter informasjon. Ved å ikke være synlig i beslutningsøyeblikket kan vi risikere å miste kunder til konkurrentene.

Her er noen av fordelene ved å annonsere i Google-nettverket, sammenlignet med andre medier:

 

Google-nettverket

Ved å annonsere i Google-nettverket har vi en unik mulighet til å treffe flere kunder på ulike plattformer. Google er den desidert største søkemotoren med opp til 95 % markedsandel i Norge. Av den totale nettstedstrafikken står søkemotoren i snitt for 65 %, som viser at synlighet er svært viktig. Google har også et bannernettverk som omfatter G-mail, blogger, Youtube, mobilnettsteder, applikasjoner, med mer. Nettverket kan treffe opp til 93 % av alle internettbrukere og er en viktig byggestein for kjøpsbeslutninger på nett.

 

Annonsering Google

 

Målretting i Google

Med en presis målretting kan vi annonsere mot hvem vi vil, hvor vi vil og når vi vil. Google kan med andre ord gi oss muligheten til annonsere mot akkurat de menneskene vi ønsker å treffe. Vi kan treffe vårt publikum basert på:

Videre kan vi sette bestemte tider på dagen hvor vi ønsker å være synlig. For eksempel hvis din butikk er åpen mellom klokken 9 – 17, vil annonser bare vises i dette tidsrommet. I tillegg kan vi bestemme i hvilket område vi ønsker at annonsene våre skal vises, som kan være et bestemt land, fylke, en by eller et spesifikt område (inntil 1 km) (Geografisk målretting). Dette gir oss muligheten til å treffe kundegruppen der de er.

Ved å sette disse kriteriene i annonseringen vår, kan vi bruke budsjettet på de menneskene som faktisk betyr noe for oss. Dette fører til svært relevante annonser og mer kostnadseffektiv annonsering og muligheten til bedre kommunikasjon med målgruppen i annonsene.

 

Treff kunden i kjøpsavgjørende situasjoner

Med søkenettverket til Google kan vi annonsere i søkemotoren. En stor fordel med dette er at vi bare viser annonser for de som søker etter våre produkter eller tjenester. På dette stadiet vet vi at søkerne er i en evalueringsfase eller i en kjøpssituasjon, som gir oss en unik mulighet til å vise produktene eller tjenestene vi tilbyr.

Ved hjelp av remarketing-tag fra Google, kan vi sende nye annonser mot de som har vært inne på siden tidligere eller gjort en bestemt handling. Dette gjør at vi kan påminne tidligere brukere om produkter de har lagt i handlekurven uten å gjennomføre kjøpet, eller gi tilbud på produkter som brukeren har vist interesse for. Vi kan ved hjelp av dette rette oss mot et publikum vi vet er nære å gjennomføre en ønsket handling, og betale kun for de som fortsetter handelen.

Ved å annonsere i søkemotoren betaler vi kun for de som er i en kjøpssituasjon, og med retargeting treffe kunder som tidligere har vist interesse for våre produkter. Disse formatene vil sikre deg svært relevant annonse, til akkurat de menneskene du ønsker å treffe, som vil resultere i bedre ”Return on investment” (ROI).

Annonsere Google

 

Mål suksess i Google

Med verktøy som Google Analytics og Google AdWords kan vi få eksakte tall på kostnaden, inntekten, antall leads og hvor mange som har vist engasjement for kampanjen. Sammenlignet med andre medier vil dette gjøre annonseringen din mer målbar. Vi kan ved hjelp av dette rapportere bedre på om kampanjen var vellykket eller ikke, hva som bør forbedres, analyse av publikummet og muligheter til å bruke dataen til å legge en strategi fremover.

Tallene som innhentes er sanntidsdata som gjør at vi kan følge utviklingen av kampanjen time for time. Vi kan derfor bruke denne informasjonen til å gjøre endringer underveis og optimalisere mot suksess.

 

Betaler kun for de som er interessert

Vi har muligheten til å betale kostnad per klikk (CPC), hvor Google kun belaster deg når en bruker har trykket på annonsen din. Dette vil si at vi bare betaler for de som faktisk har vist interesse for vårt produkt eller vår tjeneste.

 

Kampanjestyring i Google

Google gir oss muligheten til å styre våre egne dagsbudsjetter når vi vil, som gir god kontroll på hvor mye vi ønsker å brukee hver dag. Dette gir bedre oversikt over kostnadene og større fleksibilitet enn i mange andre medier.

 

Trenger du hjelp til annonsering i Google? Kontakt oss!

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler