Hvorfor annonsere på Facebook?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Hvorfor annonsere på Facebook?"
  • 8 delinger

Tips en venn om "Hvorfor annonsere på Facebook?"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hvorfor annonsere på Facebook?

Facebook-annonsering er blitt et hett tema for bedrifter. Vi lever i en hverdag hvor 79 % av mobilbrukere har telefonen nær seg til enhver tid, og vi logger inn på Facebook i gjennomsnitt 14 ganger i løpet av dagen! Facebook har i 2015 over 3 000 000 millioner norske brukere og var det første nettstedet i verden som bikket 1 milliard sidevisninger på en måned. Plattformen er blitt en av de største nettstedene for video og treffer brukere på tvers av alle enheter. Dette er en flott annonseringsmulighet for bedrifter, som kan nå ut til sine kunder i den settingen og formatet de selv ønsker.

Her er fordelene ved å annonsere på Facebook, sammenlignet med andre medier:

 

Spre budskapet med en stor rekkevidde

Facebook lar annonsører annonsere mot deres millioner av brukere. Dette gir oss muligheten til å spre annonsene med en stor rekkevidde, og med Facebook sine målrettingsalternativer kan vi treffe de vi ønsker med en høy presisjon. Å annonsere mot et stort publikum gjør at vi kan øke merkevarebevisstheten til vår målgruppe. Facebook er derfor en god kanal for bygge merkevare, og oppmerksomhet rundt produkter og tjenester.

 

Bygg nettverk

Når vi oppretter bedriftsprofil, kan bedriften få følgere og komme i kontakt med sine kunder, samt de som er interessert i merkevaren. Vi kan bruke profilene til å bygge et kundenettverk, der annonsering kan benyttes for å drive engasjement rundt vår bedriftsprofil. Ved å bygge opp en kundebase på Facebook kan vi senere treffe denne basen med organiske poster med oppdateringer rundt produkter, eller tilbud vi ønsker å opplyse om. Vi kan også oppnå verdifull toveiskommunikasjon, hvor bedriften benytter plattformen som kundebehandling.

 

Treff publikummet ditt basert på persondata og målretting

Ved hjelp av åpne medlemsprofiler deles informasjon som nasjonalitet, alder, interesser, arbeidsplass, hvem vi kjenner, med mer. Facebook bruker altså persondata i stedet for cookies, som gjør annonseringen svært treffsikker.

Med målrettingen til Facebook kan vi treffe vår målgruppe med høy presisjon. Vi kan treffe publikummet vårt basert på:

annonsere-facebook

 

 

Vi kan i tillegg integrere CRM-data som e-postlister og velge å kun vise annonsene for disse personene. Facebook tilbyr muligheten til å speile publikummene, ved å finne personer som matcher målrettingskriteriene til vårt lagrede publikum, da for eksempel Facebook-brukere som ligner på personer i e-postlistene. Vi kan også fokusere på de forbindelsene vi allerede har knyttet i vår Facebook-gruppe, for å engasjere disse ytterligere med nye budskap vi ønsker å formidle.

Ved å legge inn pixel på nettstedet åpner Facebook for retargeting. Da kan vi treffe brukere som har besøkt nettstedet vårt tidligere. Vi kan dele disse brukerne inn i ulike segmenter, og lage egne publikum for å spisse annonseringen vår. Eksempler på dette kan være sporing av de som fullfører en verdifull handling, eller brukere som har vært inne på bestemte sider.

 

Spredning og engasjement

De sosiale nettverkene har en stor påvirkning ettersom brukerne benytter seg av disse flere ganger om dagen. Facebook gir medlemmene mulighet til å like, kommentere og dele innleggene, som gir spredning til nye nettverk utenfor våre egne. Vi kan med dette engasjere nye brukere, bedrifter og bygge linker til vårt nettsted.

 

Kampanjestyring i Facebook

Når vi starter å annonsere setter vi et budsjett for kampanjene. Dette vil være begrensningen på kostnadene i kampanjeperioden. Ved å sette forhåndssatte budsjetter vil vi ha god kontroll på kostnadene knyttet til annonseringen og allokere budsjett mellom kampanjer når vi selv ønsker. Dette gir oss stor fleksibilitet til å kun bruke penger der vi ser resultater, eller områder vi ønsker å fokusere på.

 

Betale kun for de som er interessert

Vi trenger kun å betale for det bedriften har som mål med annonseringen. Dette er i form av kostnad per klikk hvis vi ønsker trafikk til nettstedet, kostnad per engasjement om vi ønsker likes, kommentarer eller delinger, eller kostnad per tusen visninger når merkevarebygging er i fokus. Ut ifra dette fremmer Facebook annonsen din for det målet du har satt og vi kan sette et bud for hva vi ønsker å betale per handling. Vi betaler da kun for det vi ønsker / har råd til å betale.

 

Mål resultater

Med sanntidsdata kan vi se hvilke kampanjer og målgrupper som generer trafikk og kostnader. Med disse tallene kan vi gjøre endringer time for time og optimalisere annonsene mot best mulig resultater. Sammenlignet med andre medier vil dette bedre oversikten over penger brukt og tjent i annonseringen vår.

 

Har du spørsmål eller trenger hjelp med annonseringen på Facebook? Kontakt oss.

 

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler