Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Øk klikkfrekvens og konvertering med AdWords Sitelinks"

Tips en venn om "Øk klikkfrekvens og konvertering med AdWords Sitelinks"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Øk klikkfrekvens og konvertering med AdWords Sitelinks

Annonser i Google sitt søkeresultat har forskjellig grad av kvalitet, og ulik relevans i samsvar med alle søkene som utføres. Kort fortalt gir Sitelinks annonsører muligheten til å inkludere flere målrettede lenker i annonsene sine.

google-adwords-sitelinks

Sitelinks ble lansert av Google i 2009, og har blitt videreutviklet siden da. Sitelinks er en annonsørs tillegg til en tekstannonse, i form av lenker som representerer andre aktuelle destinasjonssider for en gitt annonse, som ikke er den primære destinasjonssiden. Sitelinks gjelder kun for Google Search.

Google skiller mellom tre typer Sitelinks

Multi-line: Denne formen for Sitelinks krever høyest Quality Score. Den kan inneholde opp til seks lenker fordelt på tre linjer under en annonse. Den aktiveres av spesifikke søk, som for eksempel unike merkevarenavn, eller når annonsen tilbyr et ideelt svar på det det søkes etter.

One-line: Krever høy Quality Score. Kan vise opp til fire lenker fordelt på en linje under annonsen. Trigges av mer generelle søk, men også merkevarenavn, eller når de aktuelle lenkene kan bidra med å finne svar på det det søkes etter.

Embedded: Denne vises i tilfeller hvor annonsen ikke tilfredsstiller kvalitetskravene til Sitelinks over en eller flere linjer. Lenkene aktiveres i selve annonseteksten, dersom det er eksakt samsvar mellom teksten i en Sitelink og tekst i annonsen (med en begrensning på tre unike lenker i en annonse). 

Slik går du frem for å aktivere Sitelinks

For å aktivere Sitelinks til din annonse gjør du følgende: Gå til kampanjenivå der du ønsker å legge til Sitelinks (Sitelinks kan ikke legges til annonsegrupper eller annonser). I menyen klikker du på Annonseutvidelser (Ad Extensions), og velger å vise «Utvidelser for nettstedskoblinger».  Klikk på «Ny utvidelse» for å legge til Sitelinks. Du kan legge til så mange som ti Sitelinks.

Det er Google og deres algoritmer som avgjør når, og hvilke Sitelinks som aktiveres opp mot et gitt søk. Følgende kan imidlertid sees på som «best practice» for at Sitelinks skal aktiveres:

  • Annonsen din må ha en topposisjon, over søkeresultatet
  • Annonsen din bør ha svært høy Quality Score
  • En Sitelink sin URL må lede til en side som ikke leder til annonsens primære destinasjonsside
  • Lenkene må være gode – de må ha relevante destinasjonssider til søket
  • Det er bra dersom lenkene er tilpasset slik at de kan tilegne søkeren kunnskap om det det søkes etter
  • Ranger Sitelinks etter prioritet, med den viktigste og mest relevante først

Benytter man seg av, og kvalifiserer for Sitelinks, har det klare fordeler. For de annonsørene som har benyttet seg av Sitelinks, har klikkfrekvensen (CTR) på to-linjede Sitelinks, i gjennomsnittlig økt med over 30 %. Slike dype lenker bidrar også til at brukerne raskere kan komme seg gjennom i nettstedets kjøpsprosess, og dermed har det også en positiv innvirkning på konverteringsfrekvensen og ROI for AdWords-kampanjen.

Har du en suksesshistorie fra bruk av Sitelinks?

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler