AdWords klikkfrekvens for mobil, nettbrett og PC
Klikkrate (antall klikk/antall visninger) for søkeordsannonser varierer kraftig avhengig av posisjon, konkurransesituasjonen og kvaliteten på annonsen. Her ser vi nærmere på hvordan nettopp posisjonen påvirker klikkrate for ulike enheter som mobil, nettbrett og pc.
Vi baserer dette på en portefølje av annonsører i ulike bransjer med AdWords-annonsering i Norge. For å gi et så riktig bildet som mulig har vi utelatt rene navigerende søk (feks «redperformance.no») og klikk på såkalte «sitelinks» da disse gir en ekstra høy klikkrate.
Vi merker oss følgende:
- Nettbrett har generelt høyere klikkrate enn både mobil og pc
- På mobil er posisjon 1 ekstremt viktig – den får omtrent dobbelt så mange klikk som posisjon 2
Fra grafen ovenfor merker vi oss følgende:
- Nettbrett og desktop har omtrent like stor prosentandel klikk, selv om det vises ulik mengde annonser, totalt 10 på desktop og 7 på nettbrett.
- Mobil har minst antall klikk. Dette har nok en sammenheng med at 1. posisjon er ekstremt viktig og at det totalt vises kun 5 annonser.
Merk at dette kun er en indikasjon på hvordan posisjonen påvirker klikkraten. På grunn av hvordan Google beregner og rapporterer gjennomsnittlig posisjon, vil man aldri få helt eksakt statistikk på hvilken klikkrate man har for en spesifikk posisjon (feks om du har halvparten på posisjon 2 og andre halvparten på posisjon 5 så får du gjennomsnittlig posisjon 3 i rapporten).
[social show_fb=»true» show_google=»true» show_twitter=»true» show_linkedin=»true» counter=»right»]