Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Geografisk målretting av annonser – hva er nå det?"

Tips en venn om "Geografisk målretting av annonser – hva er nå det?"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Med forbehold om tilstrekkelig antall deltakere. Ved en eventuell avlysning varsles dette senest to arbeidsdager før kursdato.

RED Gruppen

Geografisk målretting av annonser – hva er nå det?

I Google AdWords angir man nøkkelord til en annonse for å treffe potensielle kunder akkurat når de søker etter produktene eller tjenestene dine.

For en lokal aktør kan det da være verdifullt å benytte seg av geografisk målrettede søk. På den måten kan du synes kun for potensielle kunder i ditt nærområde, og slippe å markedsføre deg for resten av landet.

Skjermbilde-2011-07-21-kl.-09.18.43-300x284

Ta et eksempel: En elektriker ønsker å begrense oppdragene sine til sitt eget fylke. Ved å sette dette fylket som geografisk område for dine annonser i AdWords oppnår du dette. Du kan også begrense annonseringen til en by, eller til og med streke opp et tilpasset område på kart som du ønsker å synes innenfor.

Et annet eksempel på hvordan man kan gjøre annonser mer målrettede, er gjennom ord i selve annonsen, og stedsspesifikke nøkkelord. Et hotell i Trondheim som ønsker flere gjester utenbys fra, vil kunne tjene på å inkludere «Trondheim» og «hotell» i annonseteksten, samt i nøkkelordene. For eksempel «hotell Trondheim»

Det vil i dette eksempelet også være lurt å benytte flere kampanjer – en egen kampanje for Trondheim, en kampanje for resten av Norge, og kanskje en for internasjonale gjester? På den måten vil du lettere ha oversikt over, og kunne måle, hvor gjestene dine kommer fra, samt hvor det er større potensiale for å markere seg mer.

Dette er første post i serien rundt grunnleggende informasjon om søkemotormarkedsføring. Målgruppen er du som ønsker å sette deg inn i hva SEM er, og hvordan det kan brukes. Gi oss gjerne beskjed om du har innspill til hva vi bør skrive om.

 

Flere artikler…

Google-sertifikat Bra søk-badge
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler