Endelig er Google AdWords-appen her! Se vår vurdering her
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Endelig er Google AdWords-appen her!"

Tips en venn om "Endelig er Google AdWords-appen her!"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Endelig er Google AdWords-appen her!

Men er det litt for lite, litt for sent?

Den 4. mars lanserte Google en dedikert app for Google AdWords. Men har de gjort dette litt for sent? Du skal nærmest ha bodd i en hule de siste fem årene for ikke å få med deg den mobile revolusjonen. Og Google selv har i årevis mast om at mobilen brukes stadig flittigere av alle, til alt. Derfor har det forundret oss at en app til AdWords har latt vente på seg.

For oss med Android-mobil er dagen endelig kommet. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, heter det. Men kan denne etterlengtede AdWords-appen leve opp til ventetiden? Vi har satt programmet på prøve og her er vår dom.

 

Oversiktlig og pent

Du finner appen enkelt i Google Play Store, og den er helt gratis å laste ned og bruke. Du må riktignok ha en AdWords-konto for å dra nytte av programmet, og det er alt annet enn gratis å bruke AdWords. Altså er det mer korrekt å si at alle som bruker AdWords allerede har betalt for appen gjennom de stadig stigende klikkprisene til Google.

Uansett er vi glade for å se at Google har tatt seg bryet med å gjøre appen meget stilren og oversiktlig. Det er lett å finne frem dit du skal og utføre de ønskede operasjonene.

Startsiden for AdWords-kontoen du har valgt

Startsiden for AdWords-kontoen du har valgt (klikk på bildet for større utgave)

Fra startskjermen får du enkelt oversikt over hele kontoen, og du kan se samlet data for et utvalg forhåndsdefinerte tidsperioder. Du kan også velge en egendefinert tidsperiode, men ikke sammenligne mot tidligere perioder.

For hver av beregningene du ser på, for eksempel visninger, klikk og CTR, kan du velge å presentere dette med ulike dimensjoner slik som dato, enhet og ukedager. Hver av disse dimensjonene har ulike måter å presentere dataen på, noe som er både elegant og brukervennlig.

Begrenset mengde data og tilpasning
Vi skulle gjerne sett at du kunne hente flere beregninger enn de som er standard, men det er ikke mulig. Så du må ta til takke med å kunne se følgende:

Dette er de tilgjengelige dimensjonene (ikke alle dimensjonene er tilgjengelige for alle beregningene):

 

Kontoens forbedringspotensiale og advarsler

Allerede på startskjermen blir du møtt av muligheter som Google ser for din AdWords-konto. Det handler som regel om enkle grep du kan gjøre for å få flere klikk. Sveip over dialogboksen for å se flere muligheter og trykk på overskriften for mer informasjon om hver enkelt mulighet.

Skjermbilder som viser startsiden, en av mulighetene og varselssenteret (trykk på bildet for større utgave)

Skjermbilder som viser startsiden, en av mulighetene og varslene (trykk på bildet for større utgave)

Du kan enkelt iverksette mulighetene som Google har funnet for deg, og du kan se varslene som fort kan hope seg opp når du gjør endringer i en konto.

Mange ting kan du ikke rette på eller endre direkte i appen, og da får du beskjed om å logge deg på en datamaskin eller å kontakte Google direkte. Det er altså lagt opp til at det skal bli enklere å ringe en Google-ansatt hvis du trenger hjelp.

 

Tilgang på alle kampanjer, annonsegrupper, søkeord og annonser

Rekk opp hånda alle som har prøvd å logge seg inn i desktop-grensesnittet til AdWords på en mobiltelefon for å gjøre en liten endring i budsjett, navn, annonser eller lignenede på farta.

*hører tusenvis av hender som farer opp lufta*

Nå kan du endelig gjøre enkle endringer på en mye mindre smertefull måte! Og det hele fungerer faktisk veldig bra.

Her ser du oversikten over alle kampanjene, annonsegruppene, søkeordene og annonsene (klikk på bildet for større utgave)

Her ser du oversikten over alle kampanjene, annonsegruppene, søkeordene og annonsene (klikk på bildet for større utgave)

Enkel navigering
Når du har trykket deg inn på en av kategoriene får du se noen kolonner med grunnleggende beregninger. Dessverre er det veldig begrenset utvalg av beregninger som er tilgjengelig. Vi skulle gjerne hatt muligheten til å se inntektsdata, ROAS og lignende. Dette er jo spesielt viktig for nettbutikker.

Vi liker at når du trykker på en bestemt kampanje kommer du tilbake til en startside-lignende oversikt, for nå er alle dataene begrenset til den kampanjen du har valgt. Du får nå også kun se annonsegrupper, søkeord og annonser i den bestemte kampanjen du valgte.

PS: Vender du telefonen horisontalt får du plass til en ekstra beregningskolonne. Dette kan komme godt med når du vurderer resultatene fra annonseringen.

 

Konklusjon

Vi synes det er flott at Google gjør det enklere å gjøre små endringer i AdWords med mobiltelefonen. Du har alltid hatt muligheten til å bruke nettleseren på smarttelefonen din for å administrere kontoen, men dette fungerer mye bedre. Designen er også veldig flott, og brukergrensesnittet er raskt og effektivt.

Ikke bare en dans på roser
Det er ikke til å stikke under en stol at vi savner en hel del innstillinger og muligheter som web-utgaven gir oss. Vi forstår godt at noe må bort for å gjøre grensesnittet mer brukervennlig, men vi setter ikke pris på manglende beregninger og dimensjoner som er vi er godt vant med fra web.

Når vi først er inne på ting som mangler, skulle vi gjerne hatt tilgang til automatiske regler, avanserte kampanje- og annonsegruppe-innstillinger og bedre muligheter for å opprette nye kampanjer på farten. Vi hadde også satt pris på en oversikt på alle de store tingene som har skjedd i kontoen den siste tiden, slik som «størst-utvikling»-rapporten du finner i web-grensesnittet.

Den som venter enda litt lengre på noe godt…
Kjenner vi Google rett vil nok denne appen bli oppdatert med tiden, og vi venter spent på flere funksjoner! Og forresten, når kommer det en iPhone-utgave mon tro?

Terningkast: 4

karakter 4

 

Les også:

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler