10 SEO-tips for pressemeldinger
Pressemeldinger gjort riktig kan være en veldig effektiv kilde til kvalitative lenker. Ved å følge retningslinjene under øker du sjansen for å også få uttelling fra organisk søk.
- Fokuser på ett søkeord eller en frase som det søkes etter. Bruk Google Keyword Tool til å kvalifisere ordet.
- Ikke vær redd for å bruke synonymer og beslektede ord.
- Bruk søkeord i overskrift, teksten og sekundære overskrifter.
- Bruk bilder som lett kan brukes av journalister og bloggere, og frigi bildet for fri bruk!
- Legg søkeordet i bildefilen – for eksempel helseforsikring.jpg om du sikter deg inn mot ordet helseforsikring.
- Ha kun et par lenker i pressemeldingen til hovedsiden og til en relevant underside.
- Pass på å legge lenkene midt i innholdet, ikke i slutten!
- Kan du gjøre lenken essensiell? For eksempel – har du en unik funksjon på siden som gjør det nyttig for journalisten å lenke til siden din?
- Tall og unik innsikt er lettomsettelig. Har du statistikk så ta det i bruk!
- Unngå ”keyword stuffing”, ha et naturlig språk.
PS: Bruker du automatisk distribusjon av pressemeldinger, sørg for å legge nofollow på lenker. Les mer om dette på Googles sider om lenker og SEO.
Vil du ha hjelp med søkemotoroptimalisering i kombinasjon med pressemeldinger, så er vi kun en telefonsamtale unna.
Lykke til med PR og SEO-arbeidet!