Webanalyse - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Webanalyse"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Webanalyse

Virksomheter som satser digitalt har behov for presis og tidsriktig sporing av trafikk og atferd på nettsteder og apper, eller andre digitale kanaler. Det er her moderne webanalyse og presis bruk av data kommer inn. For å ta de gode datadrevne beslutningene er god datafangst en forutsetning. Derfor er det viktig å sikkerstille at det blir sporet presist fra første dag og at man ikke må gjøre tilpasninger for enkeltkampanjer i siste liten eller får utfordringer med ad-hoc analyser i forbindelse med endringer eller strategiske avgjørelser.

Vi har sett at det også et brennende behov for mange virksomheter å kunne plassere ansvaret for både webanalyseverktøy og sporingssystemer på ett sted. Slik blir det blir mulig å ha et koordinert og profesjonelt oppsett. Det er ofte kostnadsbesparende å sørge for at spørsmål kan besvares raskt og sikre at kompetanse på verktøyene er tilgjengelig.

I RED Performance er webanalyse gjennomgående i alle våre tjenesteleveranser. Derfor er det obligatorisk for alle som arbeider hos oss å ha gjennomført en Google Analytics Individual Qualification. De fleste har også vært gjennom kursing innenfor Google Tag Manager. Google Analytics og andre sporingsverktøy er helt sentrale i tjenesteleveranser som Google Adwords, konverteringsrateoptimalisering og søkemotoroptimalisering. For å kunne jobbe med slikt er det nødvendig at sporingsoppsettet på nettstedene holder den standarden vi trenger for å jobbe med det. Derfor leverer vi en rekke tjenester innenfor fagområdet.

Implementering av sporingsoppsett

Gode sporingsoppsett krever en god integrasjon med nettstedet eller appen. For å vinne kampen om kundene er det viktig å sikkerstille at det er et godt grensesnitt mellom det som er sporingskode og det som er nettstedets kode. Vi jobber mye med Google Tag Manager for å sørge for å løse slike utfordringer for våre kunder. Vi har erfaring med mange sporingssystemer, f.eks. AdForm, DoubleClick, Facebook Pixelen, Google Analytics, Google Adwords Remarketing og mange andre sentrale kanaler innenfor digital markedsføring. Vi arbeider mot å levere gode standarder for å gjøre det enklere for våre kunder å både forstå og utnytte trafikken i egne kanaler.

Oppgradering og review av webanalyseverktøy

Mange nettsteder vi arbeider med har Google Analytics installert, men kanskje ikke satt opp veldig godt eller mangler vedlikehold. Vanlige oppgaver kan være å oppgradere til Universal Analytics, bidra til installasjon av Enhanced Ecommerce eller oppsett i Google Tag Manager. Vi jobber mye med Google-produktene her, men er plattform uavhengig og tar imot utfordringer på andre verktøy. Stort sett fungerer disse relativt likt, så den kunnskapen vi har fra GA og GTM er lett å anvende på andre løsninger.

Dashboards og rapporter

Vi bruker idag DashThis og Geckoboard for å kommunisere resultater til våre kunder. Å sette opp slike dashboards og andre visualiseringer er viktig for å kunne kommunisere resultater både internt og eksternt. Vi kan tilby rådgivning for å få satt opp slike dashboards og annen datavisualisering.

Strategi- og måleplansprosesser

For netthandelsaktører er det ofte lettere å kunne verdsette ulike former for aktiviteter på nettstedet. Salg er lettere å måle og relativt sett lett å forstå. Men de aller fleste som driver virksomheter har målesetninger og konverteringspunkter som ligger andre steder enn på nettet. I slike tilfeller må man i større grad estimere eller anslå at en foretrukken handling har blitt gjennomført. Dette skaper ofte definisjonsproblemer som igjen kan føre til at man har problemer med å verdsette en nettside eller apps bidrag til selskapets suksess. Vi tilby derfor en fasilitert prosess der vi prøver å koble selskapets målsetninger med de målsetningene man setter for online trafikk. Dette er en prosess som gir forankring både høyt og bredt i organisasjonen.

Innovasjonsprosjekter

For kunder som er avhengig av å få konkurransefortrinn i markedet kan vi tilby mer avanserte prosjekter med noe høyere grad av kompleksitet. Dette kan være prosjekter som feks baserer seg på en eventbasert analyse eller prediksjon, feks ved hjelp av user_id i Google Analytics eller andre verktøy som har god støtte for en slik tilnærming til webanalyse. Vi arbeider også med flere attribusjonsprosjekter, der vi prøver ulike former for tilnærminger til disse problemstillingene.

For å løse slike utfordringer drar vi på en rekke ressurser på i RED-gruppen med ulik dypekunnskap innenfor de fleste aspekter innenfor vår bransje. Dette gjør at i slike prosjekter kan vi dra på mange hundre års markedsføringskompetanse som vi transformerer inn i den problemstillingen som du måtte ha. Vi har også tilgang på egne utviklere med førstehånds erfaring med de fleste relevante programmeringsgrensesnittene, noe som gjør at vi ikke er avhengig av underleverandører for å levere.

Teknisk spesialist – Webanalyse og sporing som en kontinuerlig prosess

For kunder som satser på suksess digitalt er webanalyse og sporing sentrale oppgaver. Vi ser at tilgangen til tekniske spesialister er en ressurs alle digitale satsninger trenger for å kunne nå sine mål. Vi opplever at det å ha en proaktiv teknisk spesialist i teamene våre gir kundene en ekstra fordel i kampen om konverteringene. Denne tekniske spesialist-funksjonen kan brukes til alle de oppgavene vi definerer under webanalyse og sporing, men vil også kunne bidra med teknisk prosjektledelse, teknisk SEO og som generell teknisk rådgiver for virksomhetens markedsføring.

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler