Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Konverteringsoptimalisering (CRO)"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Lorem

Fakturering

Lorem ipsum

Kansellering

Lorem ipsum

RED Gruppen

Konverteringsoptimalisering (CRO)

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om å få en større andel av de som besøker nettsidene dine til å gjøre det du ønsker at de skal gjøre; å konvertere. Hos RED Performance setter vi dette arbeidet sentralt i enhver vellykket digital satsing.

For kunder som ønsker å hente maksimalt ut av den trafikken de har på nettstedet, tilbyr vi en rekke tjenester innenfor konverteringsoptimalisering. Mange setter likhetstegn mellom A/B-testing og optimalisering av konverteringsrate, men vi arbeider med en helhetlig og kontinuerlig tilnærming.

 

KonverteringsoptimaliseringArbeid med å optimalisere konvertering er en prosess der vi sørger for å veksle mellom ulike former for analyser, tester eller tiltak. For en nettbutikk med 3% konverteringsrate forlater hele 97% av de besøkende nettsiden uten å ha handlet. Ved å optimalisere nettbutikken for salg kan vi endre på dette bildet slik at en større andel besøkende handler.

Men hva er en konvertering for deg som ikke selger noe online, hvordan kan man optimalisere et nettsted for slikt? Da er det viktig å forstå at alle nettsted har en målsetning. Noe så enkelt som å spre informasjon til en spesifikk målgruppe, eller skape engasjement rundt en sak eller konsept kan være formålet med et nettsted. Vi jobber for å gjøre det enklere for deg å nå disse målene uansett om hva du har definert som en konvertering.

Helhetlig analyse av ditt nettsted

Ved først å utføre en grundig CRO-analyse finner vi problemer som står i veien for konverteringesraten på ditt nettsted. Etter analysen gir vi konkrete forslag til forbedringer og A/B-tester som kan øke konverteringsraten, eller vi gjør funn som krever andre typer metodikk f.eks. brukertesting.

Best Practice-analyse

Ofte opplever vi at nettsteder har mangler der man ikke trenger å teste seg frem til riktige variasjoner. Dette kan være rene UX-feil og andre typiske konverteringsdrepere. Gjennom vårt arbeid skaffer vi oss mange slike erfaringer. Dette er sånn sett en ren erfaringsbasert analyse, der vi gjør en gjennomgang av utforming og funksjonalitet i henhold til «best practice».

Teknisk analyse

Ser på nettstedets konverteringsrate opp mot aspekter som besøkendes nettlesere, enhet og nettstedshastighet. Analysen kan for eksempel finne at konverteringsraten på Internet Explorer 8 er 50% dårligere enn på Chrome 43.

Klikkanalyse ved hjelp av heatmaps

Ved å implementere verktøy for å lage heatmaps på nettstedet får vi innsikt i hvordan besøkende navigerer på nettstedet – for eksempel hvilke lenker eller bannere de klikker eller ikke klikker på. Heatmaps gir også svar på hvordan folk bruker scroll eller andre funksjoner. Dette kan danne grunnlaget for ulike hypoteser som vi kan sette opp tester for.

Brukertesting og kvalitative analyser

Hva tenker folk når de besøker nettstedet ditt? Hva føler de? Hva driver dem til å gjøre den handlingen du ønsker? Gjennom brukertesting finner vi problemer ved nettstedet som vi kun kan finne ut av ved å observere, spørre og lytte til brukerne.

Vi samarbeider med vårt søsterselskap SeeYou for å kunne levere et litt annerledes brukertestingprodukt. Med å kombinere 20 års erfaring med kundestrømsanalyser fra klassisk retail med konverteringsoptimaliseringslogikk kan vi skape helt nye muligheter sammen med våre kunder.

A/B-testing

Får vi flere salg i nettbutikken med større produktbilder på kategorisidene? A/B-testing gir deg svar på om hypoteser fra analysene stemmer. Ved å sende 50% av trafikken til den originale versjonen og 50% til en ny versjon der man tester hypotesen, får du tallenes tale på hvilken løsning som lønner seg.

A/B-testiing

RED Performance holder tak i alle aspektene rundt A/B testing, utvikling av variasjoner, implementasjon og tolking av resultater. Her er vi også plattform uavhengig, men kjører stort sett våre tester i Optimizely.

 

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler