Hva er Webanalyse?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Webanalyse"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hva er Webanalyse?

Webanalyse er prosessen for å transformere strukturerte og ustrukturerte digitale datakilder til innsikt. Ofte kan man feilaktig redusere webanalysen til å dreie seg om datainnsamling eller teknisk implementasjon av et spesifikk trackingverktøy feks Google Analytics, Webtrends, Site Catalyst eller Adobe Analytics på en nettside. Datafangst alene gir lite innsikt alene, men så lenge verktøy er satt opp uten store feil hjelper det på.

I veien fra rådata til innsikt krever webanalysen en viss bruk av data science (data vitenskap). Altså bruk av statistiske metoder for å utforske, redusere, kombinere, moderere og sammenstille data fra ulike kilder. God bruk av slike teknikker kan kaste lys på problemstillinger som ellers ville vært skjult i dataene.

Hovedformålet med webanalyse er å tilby støtte til forretnings- eller organisasjonskritiske beslutninger og drift. En måte å støtte opp rundt slike beslutningsprosesser er igjennom å kunne kommunisere innsikt gjennom dashboards og rapporter. Datavisualisering er derfor en naturlig del av arbeidet med webanalyse i organisasjoner.

Fra et teknisk perspektiv kan man derfor si at webanalyse handler om disse tre hovedaktivitene: datafangst, statistikk og datavisualisering. Fra et forretningsmessig perspektiv handler webanalyse om å gjøre innsikten om til bedre beslutninger som kan støtte opp rundt organisatoriske målsetninger.

Webanalyse som disiplin har utviklet seg til å omfatte både hendelser i apper og engasjement utenfor nettstedet som feks sosiale medier eller søkemotorer. Man kan man til fordel omtale dette som en form for generell digital analyse som har til hensikt å følge eller forutse kundereisen på tvers av medier og devices.

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler