Hva er Title-tag?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Title-tag"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hva er Title-tag?

Eksempel på et treff fra Red Performance, hvor title-tag er markert.

Benevnelsen ”Title-tag” benyttes for å beskrive tittelen for det treffet en bruker ser på sin søkeresultatliste i eksempelvis søkemotoren Google. Som vist i eksempelet, blir treffets Title-tag synlig fremvist i store blå bokstaver. Dette for å tiltrekke oppmerksomhet slik at brukeren raskt kan danne seg en mening om de ulike treffene i resultatlisten. Basert på dette førsteinntrykket vil brukeren vurdere ditt treff opp mot konkurrerende treff. Hva en velger at skal stå i denne tittelen, vil dermed ha mye å si for hvilket treff en velger å klikke seg inn på. Tittelen på nettsiden vil du også kunne se i nettleserfanen, som blir hentet fra hva som står oppgitt i Title-tagen. En godt definert Title-tag vil dermed gi brukeren en rask indikasjon på hva siden inneholder, ved siden av de andre fanene brukeren måtte ha synlig.

Men Title-tag’en har ikke bare mye å si for det inntrykket som skapes av brukeren og hvilket treff som klikkes på. Det har likeledes stor betydning for hvilken plassering treffet får. For på samme måte som Title-tagen forteller brukeren hva nettsiden inneholder, gir også Title-tagen Google’s roboter samme informasjon. Så jo klarere Title-tagen er, jo lettere vil det være for søkemotoren å få en forståelse av hva siden handler om. Med denne forståelsen presenteres så treffet i en gitt plassering i trefflisten, basert på det relevante søkeordet eller frasen det søkes etter.

 

Her er noen tips til hvordan optimalisere dine Title-tager:

  1. La Title-tagen være informativ slik at den effektivt kan presentere for brukeren hva den gjeldende side omhandler.
  2. Lag unike Title-tager for hver enkelt side basert på dets innhold. Ikke repeter samme Title-tag på flere sider på nettstedet.
  3. Ha Title-tager som vekker brukerens oppmerksomhet og som frister til klikk.
  4. Inkluder sentrale søkeord i Title-tagen og gjerne la disse stå så tidlig som mulig i Title-teksten. Husk samtidig på å ikke la søkeordtettheten gå på bekostning av Title-tekstens kvalitet.
  5. Helst ikke ha for lange Title-linjer. Benytt heller korte og kommunikasjonseffektive Title-tags, da brukeren benytter seg av kun av få sekunder for å danne seg et inntrykk av ditt kontra konkurrerende treff.
  6. Title-tagen skal være på maks 512 pixler, helst begrenset til under 480 pixler. Bruk SERP Preview Tool eller Google SERP Snippet Optimization Tool for å teste dette.
  7. Benytt deg av utvidelsen ”WordPress SEO by Yoast” dersom du opererer med WordPress, for å selv kunne bestemme og definere Title-tagenes tekst.
  8. Pass på at Title-tag og meta beskrivelse henger sammen og utfyller hverandre.
RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler