Hva er SERP – Search Engine Result Page?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "SERP – Search Engine Result Page"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hva er SERP – Search Engine Result Page?

SERP står for Search Engine Result Page. Dette er resultatsiden i søkemotorene som viser treff på søkeordet eller -frasen (long tail) du skriver inn. Den mest brukte søkemotoren i Norge er Google. Strukturen på resultatsiden har forandret seg over tid, i dag inndeles det normalt i fire elementer.

De øverste resultatene er betalte annonser. Til høyre vises ofte en faktaboks hvis søket kan relateres til noe spesifikt, som f.eks næringsinnhold i en frukt, eller kontaktinfo til en bedrift. Under de betalte annonsene finner vi de organiske treffene.

Rangeringen av de organiske treffene bestemmes på bakgrunn av søkemotorens algoritmer som igjen er sammensatt av en rekke ulike faktorer. Disse faktorene er blant annet basert på teknisk malverk, innhold på nettsiden og eksterne lenker.

Et enkeltstående treff kan se slik ut:

Annonse / AdWords

annonse_resultat

Organisk

organisk_resultat

Organisk tagget opp med Schema

organisk_schema

Det siste bildet viser et treff som er markert med Schema.org-tags.
Tittel-linjen har en maks grense på 512px hos søkemotoren til Google, mens meta beskrivelsen som har som regel en begrensning på 160 tegn. Men man bør begrense seg til 150 tegn for å være helt sikker på at teksten ikke blir kuttet, slik den gjør i siste bildet.

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler