Hva er Relativ CTR?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Relativ CTR"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hva er Relativ CTR?

CTR er en forkortelse for Click Through Rate, og er et forholdstall som forteller oss hvor mange (i prosent) av de som ser treffet ditt som faktisk klikker på det. Vi kan snakke om CTR i sammenheng med bannere, betalte annonser, eller organisk resultattreff, som i dette tilfellet. Relativ CTR henspiller på hvor høy klikkrate et treff har sammenlignet med den klikkraten som er forventet for den posisjonen.

Eksempel:

Dersom vi har en 2. plass på søkeordet «forbrukslån» med en klikkrate på 7 % og forventet klikkrate for en 2. plass er 15 %, betyr det at vi har en lavere klikkrate enn det som er forventet for en 2. plass. En negativ relativ CTR betyr kanskje at vi bør endre hvordan treffet vårt ser ut, f.eks. ved å legge inn tydeligere call-to-action.  

Dersom vi har mange topp-posisjoner, kan det være fornuftig å foreta en klikkrateanalyse for å identifisere hvilke treff som underpresterer i forhold til det som er forventet. På den måten kan vi ta lavthengende frukt og kanskje klare å øke trafikken inn til siden ved hjelp av relativt små grep.

 

Forventet CTR

Så mye av trafikken er det forventet at hver enkelt organiske posisjon i snitt får i prosent for alle type søkeord (med og uten annonser): 

1)      Første plass får ca. 30%

2)      Andre plass får ca. 15 %

3)      Tredjeplass får ca. 10%

4)      Fjerdeplass får ca. 7%

5)      Femteplass får ca. 5%

 

Så mye av trafikken er det forventet at hver enkelt organiske posisjon i snitt får i prosent på søkeord hvor det finnes betalte annonser (3 eller 4 på toppen):

1)      Første plass får ca. 18%

2)      Andre plass får ca. 13%

3)      Tredjeplass får ca. 10%

4)      Fjerdeplass får ca. 8%

5)      Femteplass får ca. 6%

Vi ser altså at på søk hvor det finnes betalte annonser, så blir forskjellen mindre på de ulike posisjonene på resultatsiden.

(Studie gjort av Advanced Web Ranking. Tall fra 1,725,957 søkeord for 41,952 websider)

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler