Hva er Doubleclick Search?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Doubleclick Search"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hva er Doubleclick Search?

 

Hva er Doubleclick Search (DS)?

DS er i likhet med AdWords en plattform som håndterer søkemotormarkedsføring. Den elementære forskjellen er at DS synkroniserer API opp mot flere søkemotorer. Der AdWords håndterer betalt annonsering på Google og deres søkepartnere, integrerer DS flere søketjenester som Google, Bing og Yahoo. DS har også per dags dato en bredere integrering av display-annonsører enn AdWords.

 

Hvordan fanger DS opp måledata?

DS bruker URL videresending for å hente måledata til individuelle søkeord og andre enheter som kan spesifisere en landingsside. Hvert søkeord blir, når de blir lagt inn i selve Doubleclick Search plattformen, tilegnet en unik «clickserver» URL. Denne URLen inneholder markører (identifiers) som gjør det mulig å identifisere klikk på annonser som inneholder søkeord lagt inn i DS.

 

Prosessen er som følger:

  1. Bruker skriver inn søkeord i søkemotor.
  2. Søkemotor viser annonse basert på søkeord.
  3. Bruker klikker på annonse.
  4. Bruker blir videresendt til Doubleclick Search clickserver.
  5. Bruker blir videresendt til Doubleclick Digital Marketing (DDM) annonseserver.
  6. Bruker blir videresendt til original URL og landingssiden spesifisert for søkeordet.

 

Steg 4, 5 og 6 utføres i bakgrunnen. Videre går det:

  1. Bruker er på nettsiden, og kjøper noe.
  2. Bruker blir sendt til bekreftelsesside etter fullført kjøp/bestilling (en typisk side er: www.example.no/takk/)
  3. Landingssiden aktiverer en Floodlight tag sender data om salget til DDM annonseserver.
  4. Doubleclick Campaign Manager (DCM) loggfører konverteringen.

 

Floodlight:

Annonseserver DDM loggfører alle klikk og salg hos DS, men for å måle selve salget bruker DDM et sporingssystem som heter Floodlight. Dette systemet, i likhet med de fleste sporingssystem, inneholder:

  • En “tag” for å måle aktivitet på siden.
  • Funksjoner for å legge til transaksjonsdata til rapporter.
  • En cookie.

Floodlight bruker «Floodlight tag», «Activity» og «Lookback window» for å måle konverteringer.

 

Floodlight tag:

Floodlight tag er en liten HTML kode du legger inn på nettsiden, og ligner den brukt hos AdWords og Google Analytics. Koden er ment for å aktiveres etter en gitt konvertering slik at den kan sende informasjon til DDM annonseserver. For best informasjon blir koden oftest lagt på en unik side en bruker lander på etter å ha fullført et kjøp eller bestilling. Et eksempel på en slik bekreftelsesside er: “www.example.com/takk/”. Floodlight tag kan kjapt og effektivt bli satt opp via Google Tag Manager.

Floodlight tag er fleksibel og kan brukes til å spore både tekstannonser og display innen betalt søk.

 

Floodlight activity:

En tag trenger ikke bare å måle salg, men kan spore alle ønskede aktiviteter en bruker foretar. Dette kan være så enkelt som å besøke en “om oss” side. For hver handling en vil spore, så lager man en unik Floodlight “activity”.

DS lager en unik tag for hver aktivitet du skaper. For å hente informasjon må tag bli implementert på siden den skal aktiveres. DS har to aktiviteter:

  • Handling (Action): F. eks. antall ganger en side er besøkt.
  • Transaksjon (Transaction): F. eks. Antall salg.

 

Lookback window:

Floodlight måler kun salg innenfor en begrenset tidsramme, spesifisert som en “lookback window”. Hvis f. eks rammen er 10 dager, vil salg registreres selv 9 dager etter bruker klikket på annonsen første gang, men ikke 11 dager.

 

Hvis en tidligere kunde returnerer for å utføre et nytt kjøp, vil Doubleclick cookie (eller mobile ID til telefon og tablets) bli kundens bruker ID. Floodlight tag vil gjenkjenne brukerens ID hver gang den aktiveres og tilegne flere salg til denne.

 

Oppsummert:

Doubleclick Search konverterer alle søkeord URL til clickserver URL i DS konto. Dette er tredjeparts videresending (redirect). Når bruker klikker på annonse med søkeord lagt inn i DS, vil en videresending i bakgrunnen først sende bruker til DS clickserver, for så til nettsiden oppgitt i annonsen. DS clickserver fanger opp data om klikkets tidspunkt, sted, kostnad også videre.

Etter klikk vil bruker lande på nettsiden. Hvis bruker foretar et kjøp, og Floodlight tag er satt opp til å registrere salg, vil tag sende informasjon om konverteringen til DDM annonseserver. Floodlight tag er en HTML kode som ”aktiveres” på visse handlinger, og er typisk lagt til på en takkeside en lander på etter fullført kjøp.

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler