Hva er Meta beskrivelse?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger

Tips en venn om "Meta beskrivelse"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Hva er Meta beskrivelse?

skjermbilde-2016-09-26-kl-09-42-43

Benevnelsen ”meta beskrivelse” eller som kjent på engelsk ”meta description”, benyttes for å beskrive den delen av treffet som i form av en lengre tekst, skal gi brukeren et innblikk i en hva en nettside inneholder. Dette er teksten under title-tagen, som en bruker gjerne tar et raskt blikk over, for så å avgjøre om innholdet på den gjeldende nettsiden virker relevant eller ikke. Det argumenteres for om hvorvidt meta beskrivelsen har en direkte påvirkning på hvor i resultatlisten du rangerer. Men det alle enes om er dets påvirkningskraft for om ditt treff blir klikket på eller ikke. Det er derfor svært viktig å selv optimalisere meta beskrivelsene for alle nettsider, slik at brukeren velger ditt treff overfor konkurrerende treff.

Her er noen tips til hvordan optimalisere dine meta beskrivelser:

  • Ikke la meta beskrivelsen være lengre enn 150 ord. Dersom teksten overstiger 150 tegn, vil du risikere at teksten brått blir kuttet og automatisk generert ut fra sidens innhold. Dette vil være svært uheldig. Teksten vil da bli hentet fra blant annet drop-down menyer og produktspesifikasjoner, hvilket er gjeldende for spesielt kategori- og produktsider.
  • Gi leseren et informativt innblikk i hva nettsiden handler om.
  • Lag unike meta beskrivelser, da gjenbruk ikke blir godt likt av Google. Dette gjelder videre også for produktsider, hvor det likeledes anbefales unikt innhold.
  • Inkluder de sentrale søkeordene i meta beskrivelsen og gjerne også så tidlig som mulig i teksten. Det er samtidig viktig å huske på å ikke la søkeordtettheten gå på bekostning av kvaliteten.
  • La meta beskrivelsen fungere som en ”Sales Pitch”. Har du klare konkurransefortrinn i form av rabatter, konkurransedyktige priser, fraktmuligheter, kvalitet, utseende eller merkevare? Inkluder disse i teksten!
  • Bruk denne regelen om du kan: første setning beskriver hva som finnes på siden, andre setning kommer med et argument for hvorfor denne siden / produktet / tjenesten er å foretrekke og siste setning inkluderer en kort oppfordring (hvis det er plass).
  • Inkluder en ”Call to action” i meta-teksten, hvor du gir brukeren en oppfordring til å klikke på treffet.
  • Benytt deg av utvidelsen ”WordPress SEO by Yoast” dersom du opererer med WordPress, for å selv kunne bestemme og definere meta beskrivelsens tekst.

 

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler