Ønsker du bedre rangering i AdWords enn konkurrentene dine?
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Slik vinner du over konkurrentene dine i AdWords"

Tips en venn om "Slik vinner du over konkurrentene dine i AdWords"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Slik vinner du over konkurrentene dine i AdWords

google-adwordsDet er moro å være først. Og det er moro å være på toppen av søkeresultatene. Er det viktig for din bedrift å være veldig synlig på bestemte søkeord, og aller helst på toppen av søkeresultatene?

 

Les i så fall videre, og la oss lære deg hvordan du kan analysere resultatene dine i AdWords og vinne auksjonen i søkemotoren, gang på gang.

 

Det handler om innsikt
Google har gjort det ganske enkelt å se hvor høyt bestemte søkeord, annonser, annonsegrupper og kampanjer rangerer i snitt i AdWords. Ved å se snittplassering vet du altså sånn cirka hvor du ligger i forhold til konkurrentene dine.

adrank

 

Har du en snittplassering som er 2 eller høyere vises du nesten hver gang på toppen av søkeresultatene, gratulerer! Har du en snittplassering lavere enn 3 vises du som regel på høyresiden.

 

Dersom du har en snittplassering som er lavere enn 5 mister du garantert mange klikk på grunn av liten synlighet, langt nede på høyresiden av søkeresultatene.

 

Hvem er konkurrentene dine?

Hvis du vil vite helt konkret hvem du kjemper mot i auksjonen på søkeordene dine, har Google laget en rapport til deg for akkurat dette. Du kan i tillegg se mye annen nytting info om konkurrenters plassering og synlighet på disse ordene.

rapport

 

Dette kan du finne ut om konkurrentene med auksjonsrapporten i AdWords:

 

Ved å analysere disse tallene over tid, kombinert med egne trafikktall, kan du faktisk estimere budsjett og pengebruk til konkurrentene dine. Dette kan være en stor fordel når du virkelig vil ta eierskap til et eller flere søkebegrep. Du kan også se om konkurrentene dine begår noen typiske nybegynner-tabber i AdWords, slik som å være begrenset av budsjett.

 

Nå også for Google Shopping!

pla

Selv om auksjonsrapporten har eksistert i noen år allerede, er det helt nytt at du kan få denne infoen for Google Shopping-kampanjer også, også kalt PLA eller bildeannonser i søk. Da får du mulighet til å optimalisere i disse kampanjene og annonsegruppene også, samt å se hvor aggressivt konkurrentene dine byr.

 

Har du en veldig arg konkurrent du gjerne skulle utrangert ofte, uten å bry deg så mye om plasseringen din ellers, finnes det en budstrategi i AdWords for akkurat dette. Du kan velge om annonsene dine alltid skal ligge  på en bestemt plassering, eller over en bestemt konkurrent i søkeresultatene. Dette kan være veldig nyttig når du vil sikre eksponering og oppmerksomhet.

 

Ikke alltid lurt å ta førsteplassen

Den første annonseplassen får i snitt flest klikk, deretter andreplassen, tredje, fjerde og videre. Men for søkeordene dine vil det også være dyrere å ha førsteplassen enn de lavere plasseringene. Når du både betaler mer per klikk og får flere klikk vil det fort koste mye mer enn du skulle tro å klatre et par plasseringer.

Kunsten er altså å finne en balanse mellom kostnad og konverteringer som gir maksimal lønnsomhet.

Flere undersøkelser viser også at de øverste plasseringene ikke nødvendigvis konverterer noe bedre enn de lavere plasseringene, noe som betyr at ROI-en mest sannsynlig vil synke med en høyere annonseplassering. Kunsten er altså å finne en balanse mellom kostnad og konverteringer som gir maksimal lønnsomhet.

 

Vi i RED Performance er eksperter på lønnsom AdWords-annonsering. Kontakt oss i dag hvis du trenger hjelp med å vinne den digitale kampen mot konkurrentene, og vil tjene mer penger på annonseringen.

 

Les også:

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler