Responsive design for bedre SEO på mobil, tablet og data - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Responsive design for bedre SEO på mobil, tablet og data"

Tips en venn om "Responsive design for bedre SEO på mobil, tablet og data"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Lorem

Fakturering

Lorem ipsum

Kansellering

Lorem ipsum

RED Gruppen

Responsive design for bedre SEO på mobil, tablet og data

Responsive design er en metode for å utvikle websider som automatisk skalerer for ulike skjermstørrelser og enheter. Dette gjør at nettsiden tilbyr en konsekvent brukeropplevelse, uavhengig av enhet, for eksempel datamaskiner, nettbrett og mobil. Det betyr også direkte fordeler for rangeringer i Google og andre søkemotorer.

responsive-design

Hva er responsive design?

Målsetningen med responsive design er:

Et godt eksempel på responsive design er vår egen nettside. Test å endre størrelsen på nettleservinduet, og noter hvordan layouten endres. Innholdet lar seg ikke påvirke (med unntak av et par ekstra «telefon»-knapper for de minste formatene).

Hvorfor er responsive design bra for SEO?

En vanlig måte å lage en mobiltilpasset side på, er å publisere en «lite» versjon på et subdomene, f.eks. mobil.redperformance.no, eller annen URL, f.eks. redperformance.no/mobil.

Ettersom inngående lenker er en av de viktigste aspektene av SEO, skaper overstående løsning unødige problemer. Det er vanskelig å få organiske lenker til mobile nettsider, da brukerne av mobile enheter først og fremst konsumerer innhold – ikke aktivt lenker til deg (med unntak av sosiale medier). Sammenlign f.eks. mobil.dn.no som har ca. 900 lenker fra ca. 90 domener, med dn.no, som har over 12 millioner lenker fra ca. 22.000 domener. Gjennom å samle alt innhold og alle inngående lenker på samme rotdomene og URL-struktur maksimerer man nytten av hver lenke, og kan da rangere bedre uansett hvilken enhet brukeren søker på.

Mobiltilpassede sider vil bli mer synlige enn andre i Google

Google har også oppgitt at for mobilt søk kommer mobiltilpassede sider til å premieres i rangeringene. Dette testes ut i skrivende stund, bildet under er hentet fra Search Engine Land der de har skrevet en mer dyptgående artikkel om hvordan Google tester ikoner for Smart Phones i søkeresultatene.

mobile-icon-smartphone-results-detail-08052012

Hvordan går man frem?

Mange publiseringsløsninger har ferdige maler for responsive design som man kan modifisere og bygge videre på. RED Performance bruker plattformen WordPress, som har en mengde forskjellige rammeverk tilgjengelig. Det enkleste er å ta en prat med dine utviklere og se nærmere på mulighetene for dette.

[social show_fb=»true» show_google=»true» show_twitter=»true» show_linkedin=»true» counter=»right»]

Portrett av Magnus Nilsson

Skrevet av Magnus Nilsson

Startet RED Performance en sommerdag i 2011 sammen med partnene i RED Gruppen. Har tidligere haft ulike lederroller i performancebyråer under 5 år i London. En mestere på svorsk, vilket ofte syns i bloggen.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler