Nyheter for betalte medier - uke 42 - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Nyheter for betalte medier – uke 42"

Tips en venn om "Nyheter for betalte medier – uke 42"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Lorem

Fakturering

Lorem ipsum

Kansellering

Lorem ipsum

RED Gruppen

Nyheter for betalte medier – uke 42

I denne nye spalten skal vi skrive et innlegg hver uke som tar for seg mye av det spennende som har skjedd innen betalte medier. Da snakker vi om betalt søk som AdWords og Bing, annonsering i sosiale medier slik som Facebook og LinkedIn, og andre former for performance markedsføring.

Google Analytics vraker ROI til fordel for ROAS

Du har kanskje allerede lagt merke til det. Mange av rapportene du til stadighet sjekker i Google Analytics som omhandler AdWords (eneste annonsekostnader du kan importere automatisk), viser nå ROAS i steden for ROI.

 

Men hva er egentlig ROAS? Dette er et engelsk akronym for «Return On Advertising Spend». På norsk kaller Google det for «avkastning på annonseringsutgifter». Hensikten er å vise deg ‐ i antall prosent ‐ hvor mye omsetning du får tilbake for hver annonsekrone brukt. Formelen er omsetning/annonsekostnad.

ROI

EKSEMPEL: Hvis du bruker 1.000 kr på Google AdWords som genererer en omsetning på 5.000 kr har du en ROAS på 500 %. Bruker du 1000 kr og får tilbake stakkarslige 200 kr, får du en ROAS på kun 20 %, får du ingen omsetning er ROAS-en på 0 %. ROI beregnes ved å trekke fra kostnaden på annonseringen på omsetningen før du deler på kostnaden. Så i eksemplene over ville du fått en ROI på henholdsvis 400%, -80% og -100%.

 

Hvis du er vant med å rapportere på ROI, og foretrekker denne måten å regne på kan du fremdeles bruke denne beregningen en liten stund til, men det er tydelig at Google ønsker å fase den ut. Enkelt sett kan du også bare si at ROAS er det samme som ROI + 100%.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler