Ninja analytics - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Ninja analytics"
  • 78 delinger

Tips en venn om "Ninja analytics"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Ninja analytics

Datadrevet markedsføring

Digitalmarkedsføringen har gått igjennom noen runder fra tacky pop-ups og flashy banners på 2000-tallet til de stadig vekk mer raffinerte måtene å treffe riktig publikum som vi ser idag. Så langt har utviklingen passet tradisjonelle markedsførere godt. Man har kunne bruke terminologien og kunnskapen fra markedsføringens barndom for å beskrive de aktivitetene nødvendig for å vinne markedsandeler. Denne komfortsonen er under kraftig angrep fra analytikerne.

Selv om det burde vært straffbart å sitere Marc Andreessen, så kan jeg ikke unngå å dra analogien til hans slitte sitat “software is eating the world”. Dataanalysen er i ferd med å spise markedsføringen. De siste tallene fra Mediebyråforeningen viser en eksplosiv vekst for programmatiske kjøp og digital annonsering. Mange tror at om ikke så alt for lenge så kan de fleste kanaler kjøpes digitalt, on-demand og programmatisk. Hver gang en megatrend treffer et fagfelt kåres det vinnere og tapere. Denne historien handler om det vi tror blir vinnerne i fremtidens datadrevne markedsplass, ninja-analytikerne.

Analytics spiser rapportering til frokost

Se for deg to selskap, la oss for anledningen kalle dem Sumo ASA og Ninja AS. Begge konkurrerer i samme marked og har kunder som er mer eller mindre lojal. Litt som i de aller fleste bransjene. Det er få byttekostnader og kundene er stort sett prissensitive. Mens Sumo ASA anser webanalyse som først og fremst rapportering, har Ninja AS sørget for å ansette analytikere som stadig vekk arbeider med å finne nye modeller for å optimalisere Ninjas budskap og kanaler for å nå sine eksisterende og nye kunder.

Ninjaer måler alt

Sumo har ikke noen spesiell aktivitet mot egne kunder, de har gått så langt at de har tatt en beslutning om å ikke annonsere mot egne kunder for å spare penger og setter heller pengene mot nye kunder. Hos Ninja har man bygget et relativt enkel modell der man har samlet en rekke hendelser både fra nettsiden, appene og andre kanaler der kundene treffer merkevaren. Ninja har så redusert dette til hundrevis av kolonner med data pr kunde som beskriver alt fra antall dager siden siste innlogging, tid brukt på nettsted siste måned, omsetning siste 6 måneder og så videre. Ninjas analyseteam har for lenge siden bestemt seg for at analytics er ferskvare og at man alltid er på jakt etter nye datapunkter.

Start winback før kunden sier opp

Ninja har basert på dette bygget en modell som fortløpende scorer alle kunder i forhold til hvor sensitiv de er til å forlate Ninja. Basert på denne innsikten bygger Ninja all sin markedsføring. Alle ledd i kundereisen er optimalisert ut ifra denne innsikten. Alle budskap mot eksisterende kunder er skreddersydd denne logikken. Hos kundesenteret blir kunder i risikosonen prioritert, i annonsekanalene er budene skrudd på maks. Winback er startet før kunden har sagt opp.

På markedsplassen møter Sumo ASA varierende budpriser og synkende konverteringsrater. Sumo vet ikke hvilke kunder som er mest sannsynlig å ville bytte leverandør. Å treffe disse kundene er dyrere og Sumo må da evt. skru opp budpris generelt for alle brukere. Sumo forstår ikke hva som har skjedd. De er jo tilstede på alle digitale kanaler.

Står du stille blir du skutt

Budskapet med dette er vel egentlig ganske enkelt. Ikke vær som Sumo, bruk data og analyse til mer enn rapporter. I performance-bransjen leter vi alltid etter nye måter å vinne våre kunders markeder. Datadrevet markedsføring er en no brainer. Mange av markedsføringsbransjens skarpeste hoder jobber med å realisere gjennomføring av dette.

I RED Performance er det en konstant jakt etter nye ninja-taktikker som kan gi deg et bedre resultat. Les mer om våre tjenester innenfor webanalyse.

Portrett av Michael Johansen

Skrevet av Michael Johansen

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler