Måler du fluktfrekvensen på nettsidene dine riktig? - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Måler du fluktfrekvensen på nettsidene dine riktig?"

Tips en venn om "Måler du fluktfrekvensen på nettsidene dine riktig?"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Måler du fluktfrekvensen på nettsidene dine riktig?

Om du bruker Google Analytics på nettsiden din uten å bruke tilpassede sporingskoder rapporterer du i utgangspunktet ikke annet enn sidevisninger. Dette kan bety at blant annet fluktfrekvensen (bounce rate) du finner i rapportene dine lyver!

 

Fluktfrekvens er et prosenttall i Google Analytics-rapportene dine som forteller hvor stor andel av besøkene dine som ikke utfører noen flere interaksjoner etter å ha ankommet nettstedet. Dette kan eksempelvis være noen som navigerte feil etter et søk i Google og hoppet tilbake bare sekundet senere – men det kan også være et besøk som har lest igjennom en hel artikkel, klikket «Like» på Facebook-knappen og meldt seg på nyhetsbrevet ditt.

 

bouncerate-drops

 

Spesielt hos blogger ser vi ofte at fluktfrekvensen kan ligge nærmere 90 %. I grafen over har vi ekskludert brukere som leser hele siden fra fluktfrekvens-kalkylen.

Dypere innsikt ved å spore alle interaksjonspunkter

Lesetid, scrolling og klikk er eksempler på vanlige «interaksjonspunkter» alle bør spore.

Dersom et besøk faktisk leser en hel artikkel på siden din bør ikke dette besøket telles med i fluktfrekvensen.

I utdraget fra en tidslinje-rapport du ser ovenfor har fluktfrekvensen falt dramatisk hos en blogg etter at vi begynte å ekskludere de som leser en hel artikkel fra fluktfrekvens-beregningen. Vi sender et signal til Google Analytics kun når noen har lest hele artikkelen, og ikke hvis de ikke leser eller kun scanner teksten.

Fordeler ved å spore slike interaksjoner:

  1. Vi ser hvilke artikler som blir mest lest (ikke bare vist/besøkt)
  2. Vi ser hvilke andre interaksjoner et besøk gjør før han/hun forlater siden (for eksempel video-avspilling, klikk på deleknapper eller klikk på lenker som peker ut av nettstedet ditt)
  3. Vi lærer mer om hvilket innhold som engasjerer
Kontakt oss for hjelp med Google Analytics

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler