Lenkebygging: 8 myter avlivet av Rand Fishkin
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Lenkebygging: 8 myter avlivet av Rand Fishkin"

Tips en venn om "Lenkebygging: 8 myter avlivet av Rand Fishkin"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Lorem

Fakturering

Lorem ipsum

Kansellering

Lorem ipsum

RED Gruppen

Lenkebygging: 8 myter avlivet av Rand Fishkin

WhiteBoard Friday er søketeknologiselskapet Moz.com’s ukentlige vlog fra grunnleggeren Rand Fishkin. Denne uka har temaet lenkebygging blitt gjennomgått, og spesielt etablerte myter om lenkebygging – som bør avlives.

Se hele vlog’en her:

Weird, crazy myths about link building in SEO you should probably ignore

Her er min vurdering av punktene, i kortform – tilpasset det norske markedet og måten du bør gjøre SEO i Norge. Overtro og myter må til livs, også innen søkemotoroptimalisering.

Lenkebygging autoritaere nettstederMyte 1:

Ikke få lenker fra mindre autoritære nettsteder enn deg selv, det gir deg straff.

Det er jo smart å få lenker fra mer autoritære nettsteder, men har du et sterkt nettsted betyr ikke det at du skal bare jage de som er større enn deg.

Lenkebygging katalogerMyte 2:

Ikke få lenker fra kataloger

Små spammy kataloger som har lav autoritet er det greit å ikke kjøpe seg inn i. Men eksempelvis det å ha synlighet i 1881.no kan påvirke synlighet i Local-treff. Det å få lenker fra spesialistkataloger kan også by på relevans. Katalog er ikke nødvendigvis lik spam.

lenkebygging raske lenkerMyte 3:

Ikke bygg lenker for fort

Det er sjeldent tilfelle at du greier å bygge lenker i en rasende fart, men får du til det så er det gjerne gjennom juks som widget-lenker eller lenkefarmer. Og da er det heller den delen av taktikken som er problematisk, ikke hastigheten.

lenkebygging utgående lenkerMyte 4:

Tvert i mot: Lenker ut er en rangeringsfaktor – men pass på at du ikke ødelegger flyten mot konvertering ved å lenke ut til et sted så du mister brukeren. Ta alltid hensyn til CRO.

lenkebygging lenketeksterMyte 5:

Lenketekster skal ha en presis prosentuell fordeling

Det er lurt å variere lenketeksten, for eksempel unngå at du alltid får lenker på domenenavnet ditt – men også har på noen viktige søkeord. I tillegg er det naturlig å ha lenketekster som «les mer» og «klikk her». Men det å tro at det er en viss prosent som Google går etter i fordeling av lenketekstyper er for det første tøys, for det andre veldig vanskelig å kontrollere.

lenkebygging be om lenkerMyte 6:

Aldri be om lenker, da kan du bli straffet av Google

Aldri betal for lenker, dette er Google veldig spesifikk på. Men å be om lenker er fullt ut lovlig. Det er en veldig enkel tilnærming, men ofte fungerer dette helt fint. Mange ganger er dette et fint utgangspunkt for å starte å jobbe med lenker, be om lenker fra de som står deg nærmest.

lenkebygging en lenke per nettstedMyte 7:

Mer enn en lenke fra samme nettsted er verdiløst

Eksempelet som Rand bruker i vlogg’en er Smashing Magazine. Et veldig autoritært og viktig nyhetsnettsted, primært innen kategorien webutvikling og webdesign. Får du en lenke i februar og så senere en lenke i april bidrar begge disse lenkene på verdi. Aktualiteten veier tyngre når nettstedet er stort og det er et nyhetsnettsted. Derimot å få flere lenker fra samme rosablogg uten nevneverdig autoritet vil én lenke kontra ti lenker ikke ha noe å si.

lenkebygging lenker fra relevanteMyte 8:

Lenker fra ikke-relevante nettsteder teller ikke

Det spørs helt an på hvilken sammenheng det er i. Dersom en side med et spesifikt innhold lenker til et nettsted med et helt annet innhold vil det ikke veie tungt. Men dersom en side skriver om et innhold som er relevant for nettstedet det lenker til, blir det en helt annen sak.

Få hjelp med lenkebygging og SEO

RED Performance har et stort team med lang erfaring. Ta kontakt!

Portrett av Magnus Strømnes Bøe

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe

Magnus har over ti års erfaring fra søkemotormarkedsføring og regnes som en av landets mest kunnskapsrike på området. Han er faglig ansvarlig for søkemotoroptimalisering og sørger for at våre kunder oppnår maksimale resultater fra organisk søk.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler