Godt Innhold er Essesen i SEO
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Godt innhold er essensen i SEO"
  • 1 delinger

Tips en venn om "Godt innhold er essensen i SEO"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Godt innhold er essensen i SEO

Hver dag blir ekstreme mengder nettinnhold i alle former produsert, publisert, delt og tweetet. Hittil i år har (medio september 2014) har så mye som 900 millioner bloggposter blitt publisert i følge Internet Live Stats.

 

Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt fenomen, men i dagens digitale samfunn er vi alle overeksponerte. Nettbrukerne har blitt kravstore og selektive når det kommer til innholdet og det er i økende grad viktig å sette fokus på hvordan publikumet konsumerer innhold.

86 % av det som publiseres leses nesten ikke

86 % av det som publiseres leses nesten ikke. Kilde: Undersøkelse basert på 189 nettsider i juli 2014 av RED Performance.

Undersøkelse om effektivt innhold

RED Performance har gjort en undersøkelse blant nettsteder i Skandinavia om hvor mye av innholdet som blir produsert, som faktisk blir lest. Studien ble gjennomført ved hjelp av Google Analytics data for juli 2014. Antall sidevisninger for alle sidene på de 186 nettstedene ble kalkulert som et gjennomsnitt. Antall sider per nettsted som lå over dette snittet ga en indikasjon på nettstedets relative effektivitet.

 

Resultatene viste at hele 86 % av innholdet presterte dårlig og at det kun var de resterende 14% av sidene som faktisk dro opp snittet for antall sidevisninger. Med andre ord betyr dette av det aller meste av det som blir publisert hver eneste dag, nesten ikke blir lest.

 

Å skrive innhold koster både tid og penger og hvis hele 86 % er ineffektivt kan man tenke seg til hvor mye man sitter igjen med etter at tekstene er produsert.

Strategi for bedre innhold: Cut the crap!

I vårt frokostseminar med Google 26. august 2014, tok Magnus Strømnes Bøe opp dette temaet. Hans brutalt ærlige svar på hvordan vi kan produsere bedre nettinnhold var: «cut the crap». Tenk kvalitet framfor kvantitet.

 

Men hva er egentlig kvalitet? Og hva skal til for å produsere godt innhold?

 

Magnus dro frem 4 grep som vi som jobber med søkemotoroptimalisering bruker:

  1. Løs relevante problemer
  2. Lag deleverdig innhold
  3. Prioriter innholdsproduksjon basert på etterspørsel i søk
  4. Bruk Google Analytics til å forstå hva som fungerer for deg

Se hele presentasjonen her, eller hopp over de til de 4 tipsene i prosaform litt lenger ned på denne siden.

Cut the crap – Bruk SEO-metoder for å lage bedre innhold av Magnus Strømnes Bøe

#1 Løs relevante problemer med din merkevare

terassebord

Montér har investert mye i å bygge godt innhold rundt det å bygge terrasse. De selger terrassebord, men har skjønt at de er i bransjen for å hjelpe selvbyggeren med å løse problemer, ikke bare fokusere på salg. Se denne Slideshare-presentasjonen for detaljer rundt hvordan Montér har løst dette.

La innholdet ditt løse relevante problemer hos målgruppen. Dette trenger ikke nødvendigvis å være direkte relatert til et spesielt produkt, men et tema som gjør det naturlig å kjøpe fra deg.

#2 Lag deleverdig innhold

Delbart innhold er godt innhold

Quartz / qz.com fant ut at artikler som var 500-800 ord lange ikke ble delt. Så de har sluttet å lage den type innhold

Du vet at du har produsert godt innhold hvis det blir delt. Du trodde kanskje at ved å klistre på en deleknapp så vil innholdet ditt bli delt? Det er ikke teknologien som gjør at innholdet blir delt, det er kvaliteten.

#3 Prioriter innhold basert på etterspørsel i søk

Google AdWords logo

Bruk Google AdWords til å optimalisere innhold

For oss som jobber med søk, er søkeord selvsagt et svært viktig komponent. Hvor mange som søker danner grunnlag for hvor mye trafikk du kan få. Dette er også et uttrykk for hva markedet vil ha. Hva kunden søker på kan være veldig forskjellig fra hva du tror. Bruk søkeordverktøy som Google AdWords Keyword Planner og enda bedre – bruk AdWords-kampanjer til læring om hvilke søkeord og budskap for så å implementere funn i innholdet ditt.

#4 Bruk Google Analytics til å forstå hva som fungerer for ditt nettsted

Google Analytics

Lær av historikken i Google Analytics for å lage bedre innhold.

Å analysere innhold er den beste måten å forstå hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Spør deg selv hvor du bør legge inn en innsats.

Husk at innhold er essensen av SEO, har du godt innhold vil du som en premie også rangere høyere i søk.

Portrett av Benedicte Bøhme

Skrevet av Benedicte Bøhme

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler