34% økt AdWords-konkurranse etter ny varemerkepolicy
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "34% økt AdWords-konkurranse etter ny varemerkepolicy"
  • 1 delinger

Tips en venn om "34% økt AdWords-konkurranse etter ny varemerkepolicy"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

34% økt AdWords-konkurranse etter ny varemerkepolicy

Google oppdaterte sine retningslinjer for AdWords varemerkebeskyttelse i Europa den 14. september 2010.  Forandringen gjorde det mulig å kjøpe tidligere beskyttede varemerker som søkeord. Eksempelvis gikk Telenor fra å være eneste annonsør på varemerket «telenor», til å ha tre konkurrenter på et døgn.

 google-tm-telenor-300x213

Siden den gang, har vi sporet forandringer på over hundre ulike varemerker som antas å ha hatt varemerkebeskyttelse før den 14. september 2010. Vår oppdaterte analyse viser at i Norge, pr i dag,  har ca. 34% av dette utvalget fått en eller flere konkurrenter på eget varemerke.

google-varemerkeanalyse-norge

Som det vises i grafene har det vært en vedvarende effekt av denne endringen. Resultatene samsvarer også med tilsvarende analyse på det svenske markedet.

google-varemerkeanalyse-sverige

Vinnere og tapere

Størst forandring merker vi oss i reiselivsbransjen. Det gjenspeiler vår erfaring fra utenlandske markeder der den største effekten merkes nettopp innenfor denne næringen, samt finans og forsikring.

Den som har som har mest å vinne ved bud på konkurrenters varemerke, er bedrifter i utfordrerposisjon. Det er imidlertid ikke alltid kostnadseffektiv fra ett konverteringsperspektiv, da mye av varemerketrafikken er ren navigasjon. Det skal allikevel nevnes at det kan ha en effekt i form av merkevarebygging, da man blir assosiert med gitte merkevarer.

Årsaken til at konkurransenivået har minsket noe med tiden antar vi i hovedsak kommer av:

  1. Strategiske beslutninger er fattet i retning av å ikke by på konkurrenters varemerke
  2. Lav klikkrate påvirker kvalitetspoeng negativt og hindrer annonsører i å være synlige på konkurrenters varemerke

Hva innebærer dette for deg som annonsør?

En direkte effekt av økt konkurranse er selvfølgelig økte konstnader. Trafikk på eget varemerke er imidlertid den rimeligste og svært relevant, derfor bør det alltid vurderes som en del av søkestrategien. Søk på varemerke er ofte det siste steget i en kjøpsprosess, det er derfor viktig å forsvare sin posisjon og synlighet.

Som eier av varemerke har man et fortrinn ut over lavere kostnader – muligheten å beskytte varemerket fra og vises i konkurrenters annonsetekst på Google AdWords. Dette påvirker klikkrate negativt for konkurrenter, som kan være en avgjørende faktor for om de skal lykkes i å være en del av søkeresultatet.

En beskyttelse av eget varemerke er imidlertid ikke noe som skjer automatisk, men gjennom søknad til Google. Om du har et sterkt varemerke har du alt å vinne på å gjøre dette i dag.

Portrett av Magnus Nilsson

Skrevet av Magnus Nilsson

Startet RED Performance en sommerdag i 2011 sammen med partnene i RED Gruppen. Har tidligere haft ulike lederroller i performancebyråer under 5 år i London. En mestere på svorsk, vilket ofte syns i bloggen.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler