Google blir sosial med Google+ - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Google blir sosial med Google+"

Tips en venn om "Google blir sosial med Google+"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Google blir sosial med Google+

Google+ er det nyeste forsøket fra Internettgiganten på å konkurrere med Facebook og Twitter om brukernes tid på nettet. Istedenfor å finne opp hjulet på nytt, som med det misforståtte Google Wave, eller risikere å skremme bort brukerne gjennom å automatisk koble personer du har hatt kontakt med i påtrengende Google Buzz, har de nå brukt et velkjent design. Ved første øyekast ligner Google+ mildt sagt på Facebook.

google-plus-vs-facebook

Den store forskjellen ligger imidlertid i detaljene. I våre virkelige liv har alle ulik gruppetilhørighet og forskjellige roller. Så også på Internett. For eksempel familie, venner, bekjente og kolleger. Informasjonen vi velger å dele med dem er også annerledes.

Dette har Google tatt på alvor, gjennom metaforen «Circles», eller «kretser» på norsk.  Ved å skape ulike kretser kan man enkelt plassere personer i disse, samt velge hva slags informasjon du ønsker å dele for den kretsen. For eksempel kan du dele en jobb-relatert artikkel med jobbkretsen, mens bildene fra fredagskvelden kanskje egner seg best for dine venner i vennekretsen?

httpv://www.youtube.com/watch?v=BeMZP-oyOII

I dag er det ikke uvanlig at brukere benytter seg av forskjellige sosiale plattformer for ulike behov. For eksempel LinkedIn for business, venner på Facebook og Twitter for å følge interessante mennesker du kanskje ikke kjenner enda (eller noensinne har mulighet til å bli kjent med personlig). Men Google+ gir brukeren mulighet til å få all denne funksjonaliteten på én plattform.

Dets eksistens vil imidlertid, som med alle sosiale nettverk, bestemmes av hvor mange som benytter seg av det. I dagens situasjon er Googles sosiale nettverk fortsatt i teststadiet, og det kreves enn så lenge invitasjoner for å kunne delta (send Magnus en e-post om du vil ha invitasjon).

Google+ i Søkestrategien

Som med Facebook sin «Like», kan du gi tilsvarende stemme til lenker og oppdateringer i Google+. Allerede i en tid har brukere med en Google-konto (Gmail, AdWords, Analytics osv.) kunnet gi en «+1» til resultater i søkemotorene – både organiske oppføringer og søkeordsannonser. Denne anbefalingen kan sees deretter i søkeresultatene for de menneskene du har i dine «kretser».

google-plus-norge-resultat

Med lanseringen av den sosiale plattformen, forventer vi at flere folk vil bruke denne funksjonaliteten og dermed blir det stadig viktigere i søkestrategien. Det første skrittet er å implementere en Google+ knapp på nettsiden din (slik vi har gjort i denne bloggen).

Vi ser frem til å følge utviklingen av Google+ og kommer til å analysere de mulighetene dette har for oss som markedsførere i fremtidige bloggposter.

Vi sees på Google+!

Portrett av Magnus Nilsson

Skrevet av Magnus Nilsson

Startet RED Performance en sommerdag i 2011 sammen med partnene i RED Gruppen. Har tidligere haft ulike lederroller i performancebyråer under 5 år i London. En mestere på svorsk, vilket ofte syns i bloggen.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler