Et Google Analytics-tips til alle nettbutikker
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "1 raskt Google Analytics-tips for nettbutikker"
  • 96 delinger

Tips en venn om "1 raskt Google Analytics-tips for nettbutikker"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

1 raskt Google Analytics-tips for nettbutikker

Sett opp «Checkout Behavior»-rapporten

Denne rapporten er noe alle nettbutikker bør ha satt opp.
Du finner den under «Ecommerce» > «Shopping Analysis» > «Checkout Behavior» (Betalingsadferd på norsk) så lenge du har aktivert «Enhanced Ecommerce» under innstillingene dine.

Rapporten gir deg en visuell oversikt over hvert steg i «checkout-prosessen» i butikken din, hvor mange besøk som lander innom hvert steg og hva frafallsprosenten i hvert steg er. Stegene i trakten definerer man helt selv.

Dette gjør det ekstremt mye lettere å finne forstyrrelser i nettbutikken din enn før, og den fungerer bra som en rapport til både webmastere, ledere, markedsførere og resten av teamet.

Kort og godt: Hvor mye besøk har vi dratt inn, hvor faller dem bort og hvor mye penger tjener vi?

checkout-behavior-google-analytics-ecommerce

«Checkout Behavior»-rapporten gir deg en visuell oversikt over brukeradferd gjennom utsjekkingsløpet i nettbutikken din. Hvor faller folk av?

(Merk: du kan ikke se data fra tiden før denne rapporten ble satt opp med nettbutikken din)

Tips: Sett opp et par segmenter og sammenlikn rapportene. For eksempel; hvordan presterer besøk fra AdWords VS Facebook?

Checkout_Behavior_Analysis_-_Google_Analytics

Oops! Det ser ut som noe går galt for Explorer-brukerne før de skal inn i betalingsløsningen.

Under den visuelle fremstillingen av rapporten ligger en tabell der du kan bryte ned tallene og se frafallsprosenter per nettleser, trafikkilde, kampanje osv.

Dette gjør det enkelt å identifisere hvilke brukere som har høyest frafallsprosent – men om årsaken er en god gammeldags teknisk bug eller bare dårlig User Experience design må du finne ut av selv.

Du kan også gå mer i dybden ved å analysere egendefinerte segmenter eller sammenlikne datoperioder.

Trenger du hjelp med Google Analytics kan du ta kontakt med RED Performance her.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler