Ny norsk cookielov til godkjenning i Stortinget
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Forslag til ny cookielov offentliggjort i dag"
  • 7 delinger

Tips en venn om "Forslag til ny cookielov offentliggjort i dag"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Forslag til ny cookielov offentliggjort i dag

Nytt lovforslag om behandling av cookies ble i dag godkjent i Samferdselsdepartementet og oversendt Stortinget for endelig behandling. Dette er et stort skritt i riktig retning for dagens markedsførere.

Siden 2003 har Europa hatt en felles lovgivning for bruk av cookies. Denne loven har innebåret at aktører som ønsker å lagre informasjon i «brukers kommunikasjonsutstyr» (dvs. nettlesere og tilsvarende) har vært nødt til å informere brukerne om hensikten med lagringen.

I 2009 besluttet EU-parlamentet at de europeiske landene, herunder Norge gjennom EØS, skulle oppdatere lovgivningen med hensikt å gi tydeligere informasjon. Men den store endringen innebar at man ikke skulle tillate lagring hvis brukeren ikke hadde gitt sitt endelige samtykke. EU-parlamentets direktiv ville medført store utfordringer for enhver bedrift som driver med nettbasert markedsføring, og man ville blitt nødt til å be enhver nettbruker om lov til å samle opp data for bruk i webanalyse, sporing av nettsider og annonser.

Den norske bransjen stilte seg sterkt kritisk til denne utviklingen, da man mente at EU-parlamentets hensikt var å sperre for mulighetene til lesing og lagring av virus og «spyware», og at cookies ble et uheldig offer for de i utgangspunktet gode intensjonene.

Et skritt i riktig retning

Siden 2010 da Samferdselsdepartementet, som er ansvarlig departement, presenterte det første forslaget til ny norsk lov har norske mediebedrifter gjennom en rekke fellesorganisasjoner, aktivt arbeidet for å presisere hensikten med loven, og i dag ble et oppdatert forslag sendt til Stortinget for behandling.

I forslaget som vil bli behandlet i løpet av kort tid, skjerper man kravene til informasjon om hensikten med lesingen/lagringen til sluttbruker, men utelater kravet på forhandsgitt samtykke.

– Dette innebærer at norske bedrifter kan fortsette å bruke nettsporing som hjelpemiddel for å forbedre sine nettsider og nettbaserte applikasjoner, sier Anders Willstedt, tidligere daglig leder i bransjeforeningen for internettmarkedsføring, INMA.

Willstedt understreker imidlertid at kravene til informasjon til sluttbrukerne samtidig vil innebære at enhver bedrift må bli tydeligere mot forbrukerne, og forklare hensikten med lesingen og lagringen av cookies (og tilsvarende teknologier).

[social show_fb=»true» show_google=»true» show_twitter=»true» show_linkedin=»true» counter=»right»]

Portrett av Espen Due Larsen

Skrevet av Espen Due Larsen

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler