Flerkanals-analyse finner den riktige verdien av klikket - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Flerkanals-analyse finner den riktige verdien av klikket"

Tips en venn om "Flerkanals-analyse finner den riktige verdien av klikket"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Flerkanals-analyse finner den riktige verdien av klikket

Flerkanals-analyse brukes for å spore en brukers reise mellom ulike kanaler over tid, frem til siste action på en site, for eksempel en lead eller en handel. Dette gjøres for å bedre forstå verdien av de ulike kanalene og hvilken rolle de spiller i mediamiksen.

Funsksjonen har lenge vært tilgjengelig i avanserte og ofte dyre analyseverktøy. I forrige uke ble imidlertid flerkanals-analyse tilgjengelig for samtlige Google Analytics-kontoer.

multi-channel-attribution

Overstående illustrasjon er et eksempel på en typisk analyse. I dette tilfellet har brukeren først foretatt et søk, klikket på en betalt søkeannonse og senere gått tilbake til søkemotoren og klikket på et organisk resultat. Ingen av disse to klikkene resulterte dog i noen action. Dette skjedde først på det tredje besøket, når brukeren skrev inn nettadressen eller brukte et bokmerke ved en senere anledning.

Med tradisjonell «siste-klikks-analyse» skulle dette ha kvalifisert som et kjøp fra direkte besøk, og ikke gjennom betalt eller organisk søk.

image

Akkurat som i fotball er det ikke bare det siste sparket som er avgjørende, men samtlige pasninger som driver ballen mot målet.

Sporer ikke annonsevisninger

Ettersom Google Analytics bare kan spore aktivitet som har ledet til et besøk på nettsiden, gir Google Analytics flerkanals-analyse ikke et fullstendig bilde av de ulike kanalenes rolle i kjøpsprosessen. For eksempel vil ikke bannervisninger som senere leder til direkte besøk eller økt søkeaktivitet og til slutt konverteringer, markeres i rapporten.

Med denne funksjonaliteten får dog betydelig flere brukere tilgang til dette kraftige verktøyet. Vi har selvsagt kastet oss over denne muligheten og analyserer et antall kampanjer for å se hvordan vi kan benytte oss av disse innsiktene.

Bedre innsikt med avansert segmentering

Kombinert med Google Analytics´avanserte segmenteringsfunksjonalitet kan man få svar på veldig spesifikke spørsmål. Et spørsmål vi stilte oss selv var: Hvor mye av inntekten rapporteres som «direkte», men kunne egentlig ikke ha skjedd uten betalt søk?

For å få rede på dette opprettet vi et avansert segment som vi kalte «latente PPC-konverteringer», med følgende kriterier: kjøpsprosessen inneholder bare besøk fra betalt søk, der søkeordet ikke er «varemerke» eller andre destinasjonsspesifikke søkeord, eller noen stikkord hvor nettsiden listes organisk på førstesiden. Kjøpet skjer dog etter et direkte besøk til nettsiden.

Vi fikk følgende resultater, og noterer oss at det er en god porsjon av konverteringene som oppfyller kriteriene:
google-analytics-multi-channel-analysis

Verdifordeling

Neste spørsmål blir som følger – hvordan fordeler vi verdien av individuelle klikk/kanaler? Her er ofte meningene delte, men en modell er å fordele verdiene basert på kjøpsprosessen. Det første klikket tildeles ofte en høy verdi, da det leder brukeren til første steg i kjøpsprosessen, men fortsatt er det siste klikket før konverteringen det mest verdifulle.

 Dette er bare en av modellene, og hvilken man velger kommer an på situasjonen og målet med analysen. Det viktigste er imidlertid at analysen alltid kan gi deg innsikt du kan bruke til optimalisering.


flerkanals-analyse-aida

Portrett av Magnus Nilsson

Skrevet av Magnus Nilsson

Startet RED Performance en sommerdag i 2011 sammen med partnene i RED Gruppen. Har tidligere haft ulike lederroller i performancebyråer under 5 år i London. En mestere på svorsk, vilket ofte syns i bloggen.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler