Dyrere klikkpriser gjør konverteringsoptimalisering viktigere
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Dyrere klikkpriser gjør konverteringsoptimalisering enda viktigere!"

Tips en venn om "Dyrere klikkpriser gjør konverteringsoptimalisering enda viktigere!"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Lorem

Fakturering

Lorem ipsum

Kansellering

Lorem ipsum

RED Gruppen

Dyrere klikkpriser gjør konverteringsoptimalisering enda viktigere!

google-bag-litenEt klikk i Google AdWords er ikke hva det en gang var. Stadig økende konkurranse blant de populære søkeordene har presset prisene stadig oppover.

Offisielle Google tall for Norge viser at de siste tre årene har prisen du betaler for et klikk i snitt økt med 30-60 % på tvers av de fleste bransjer. Og for finans-bransjen har klikkprisen blitt doblet i den samme perioden! Prisen på klikk fra mobil har heller ikke stått stille, og det siste året  har klikkprisen fra mobile enheter i snitt økt med hele 50 %!

det blir stadig viktigere å få betalt trafikk til å gjøre ønsket handling på nettsiden

Hva betyr dette for annonsørene? Vel, bortsett fra det åpenbare, at trafikken fra betalt søk blir dyrere, betyr det at det blir stadig viktigere å få betalt trafikk til å gjøre ønsket handling på nettsiden, eller «konvertere» som det heter på fagspråket. For de med nettbutikk handler det om å få brukerne til å gjennomføre en handel.

kim-yngland

Kim Yngland er RED Performance sin CRO-spesialist (Conversion Rate Optimization)

Hils på konverteringoptimaliseringsspesialisten!
Har du ikke en konverteringoptimaliseringsspesialist, sier du? Da bør du vurdere å ansette en, eller få hjelp av et byrå som har lang erfaring i dette fagfeltet.

Konverteringsoptimalisering handler om å forsøke å øke konverteringsraten på nettsider, altså få flere mennesker til å gjøre ønsket handling. Med en minimal økning i konverteringsrate kan du tjene millioner ekstra hvert år, ikke bare fra betalt trafikk, men fra alle besøkende på nettsiden din.

Enten du driver nettbutikk, er advokat, eller selger kosttilskudd via abonnement er du tjent med at potensielle kunder lettere konverterer. Det kan være mange elementer på nettsiden din som kan forbedres for å øke konverteringsraten.

Der vi som regel ser mest frafall av potensielle kunder er blant annet:

Det er lett å overvurdere kundene, og tro at dersom de virkelig ønsker produktet og prisen er ok, så kjøper de varen samme hvor vanskelig det måtte være. Men slik er det altså ikke. Du må gjøre det lettvint, og helst litt moro å handle på nettsidene dine, hvis ikke vil du tape mye salg.

For de aller fleste vil det i lang tid fremdeles være lønnsomt å annonsere i søkemotorene

Bør jeg slutte å annonsere?

Nei, du bør ikke slutte med annonseringen. For de aller fleste vil det i lang tid fremdeles være lønnsomt å annonsere i søkemotorene, men det er viktigere nå enn noen gang at du kjøper den riktige trafikken. Dette er trafikk som er relevant i forhold til produktene og tjenestene du selger. Det kreves mye erfaring og innsikt for å vite hvilke ord du skal by på, og hvor mye.

Test nettsiden din, test igjen og test enda litt til

tubesDet viktigste verktøyet konverteringsoptimalisereren har i verktøyskassa si er A/B-testing. Da tester han to ulike versjoner av en nettside og leder halvparten av trafikken til hver av de. Den versjonen som gir flest konverteringer «vinner», og man vet litt mer om hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Deretter kjører man en ny test.

Dette er selvfølgelig ekstremt forenklet, men prosessen i seg selv er ikke så komplisert. Det er derimot veldig viktig at du vet hvilke elementer du skal teste, at testen blir utført på en vitenskapelig robust måte, og med nok data for å kunne stole på resultatene.

Stor økning i omsetning ved liten økning i konverteringsrate

For å illustrere poenget vårt har vi laget et lite regneeksempel. La oss anta at du har en nettside som får 10.000 besøk i måneden. Du tjener 500 kr per konvertering, og har fra før av en konverteringsrate på 3 %. Dette er du kanskje fornøyd med, men etter en analyse fra vår ekspert får du beskjed om at denne kan økes til 4 % med noen enkle grep.

 

cro2

 

Du vil med en økning i konverteringsrate fra 3 til 4 % omsette for hele 50.000 kr mer per måned. Og dermed tjene 600.000 kr mer per år. De enkle grepene ble plutselig veldig lønnsomme.

Hva betyr alt dette for meg?

Kjøp den riktige trafikken og behandle denne trafikken godt, så vil de økte prisene være helt uproblematisk for deg. Skulle du trenge hjelp med dette står selvsagt RED Performance parat til å bistå.

    >> Ta kontakt for en gratis og uforpliktende undersøkelse av din AdWords-konto og nettside.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler