Derfor bør din bedrift ha en applikasjon (app) - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Derfor bør din bedrift ha en applikasjon (app)"
  • 1 delinger

Tips en venn om "Derfor bør din bedrift ha en applikasjon (app)"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Lorem

Fakturering

Lorem ipsum

Kansellering

Lorem ipsum

RED Gruppen

Derfor bør din bedrift ha en applikasjon (app)

Det handler i dag om øyeblikkene fra de små skjermene, hvor 79 % av Norges befolkning bruker en smarttelefon, 40 % av alle retail-søk skjer fra mobilen og over 50% sier de er villige til å kjøpe et produkt fra en ny forhandler. Vi sammenligner produkter oftere enn tidligere og bedrifter er i større grad avhengig av å være synlig når kundene leter etter deres produkter. Hele 90 % av tiden som brukes på en mobiltelefon blir brukt i applikasjoner, og det brukes faktisk nå mer tid i apper enn på TV!

 

App som en kanal

Med smarttelefonen hører applikasjoner eller ”apper” til og vi ser en enorm vekst innenfor dette markedet. I 2015 var det 180 milliarder applikasjonsnedlastninger, en økning fra 140 milliarder i 2014 og et tall som er forventet å stige til 225 milliarder i løpet av 2016! Det var også 1,5 millioner flere nedlastbare apper i applikasjonsbutikkene siden 2014, som viser den enorme veksten. Ikke bare ser vi en økning i antall nedlastninger, det er også en stor stigning knyttet til lønnsomhet. Det var nemlig en fortjeneste på 38 milliarder pund i 2015 (30% økning YoY), hvor 31 % av dette var fra kjøp direkte i appen , 10 % fra annonser og 59 % var fra betalte apper.

 

app-for-bedrift

 

Diskusjonen om mobilside kontra produksjon av app:

Et vanlig diskusjonsområde er hvorfor man trenger en app, når en allerede har mobiltilpasset side. Dette er de vanligste argumentene for en mobilside:

  1. Du lager mobilsiden en gang og er synlig overalt
  2. Det er kortere utviklingstid med en mobilside
  3. Lavere utviklingskostnader
  4. Internettet er åpent for alle
  5. Sporing er enklere
  6. Lettere å gjøre endringer på siden

 

Vi kan faktisk ikke sammenligne en applikasjon med en mobilside, fordi den har sin egen funksjon. Det kan faktisk være fornuftig å både ha en mobilside og en egen app. Vi kan da fange opp nye besøkende med mobilsøk til nettstedet, samt videre skape en relasjon i applikasjonen. For apper handler det om å skape en unik brukeropplevelse for lojale kunder, samt lage en egen plattform som kan kommunisere med disse på et nytt nivå.

 

Flere viktige grunner til å ha en applikasjon:

Du kan med en applikasjon påvirke en bruker gjennom alle delene av kundereisen. Den kan brukes til å øke merkevarebevisstheten for eksisterende kunder ved nye produktlanseringer, samt du kan lettere bli funnet på relaterte produkter de leter etter. Du kan videre påvirke vurderingsfasen ved at kunden leser dine anmeldelser når de sammenligner produktegenskaper. Tilby gjerne også egne tilbud for lojale kunder og gjør det mulig for kjøp av produktet direkte i applikasjonen. Skap videre en kunderelasjon med brukerne dine med kommunikasjon gjennom appen.

Her er noen viktige grunner for å lage en applikasjon:

  1. Bygg kundeforhold
  2. Vær tilgjengelig både online og offline
  3. Øk synligheten din
  4. Øk gjenkjøpsgraden
  5. Få et større nettverk
  6. Bli sett
  7. Skap kundelojalitet

 

Ønsker du mer innformasjon om appstrategier? Kontakt oss!

Portrett av Henrik Nygård

Skrevet av Henrik Nygård

Henrik har en bachelor i markedsføring fra BI og har en bakgrunn fra etablering av egne selskaper. Blant disse har han startet egne nettsteder, hvor han jobbet med SEO, SEM, og produksjon av innhold. I RED Performance jobber Henrik som betalte medier-spesialist.

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler