Slik annonserer du på konkurrentenes merkevare
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Slik annonserer du på konkurrentenes merkevare"
  • 90 delinger

Tips en venn om "Slik annonserer du på konkurrentenes merkevare"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

Slik annonserer du på konkurrentenes merkevare

Merkevaresøk, eller brand-trafikk som det ofte kalles, er søk på butikknavn og merkevarer som tilhører en bestemt bedrift. Veldig mange velger å kjøpe annonser i Google på disse søkene, og det er flere gode grunner til at du bør gjøre dette for egen bedrift. Vi nevner i fleng:

Det siste punktet er til besvær for mange, særlig hvis du har et litt ukjent merkenavn, og konkurrentene spiser de få som faktisk aktivt søker etter deg. Men fortvil ikke, vi har samlet teknikkene som gjør at du kan ta innersvingen på de som annonserer på merkenavnet ditt!

LES OGSÅ: 34 % økt konkurranse etter nyvaremerkepolicy

NB! Det er RED Performance sitt standpunkt at det er uetisk å prøve å kapre konkurrenters merkevaresøk. De eneste gangene dette bør være ok er når du ikke får din konkurrent til å la være å annonsere på merkevaren din. Forsøk å snakke med konkurrenten din først, så kommer man som regel til en enighet.

Teknikkene vi nevner er ment som en retningslinje for å by på konkurrenters merkevare på en ryddig og redelig måte, og kun som en siste utvei.

LES OGSÅ: Annonserer du ulovlig på Google? (ekstern lenke)

1. Tilpass annonsene dine

Ikke bruk din egen standard merkevare-annonse når du skal lokke til deg brukeren som har søkt etter konkurrenten din. For å være relevant for søket burde du inkludere både konkurrentens og ditt eget merkenavn, og ha en interessant vinkling som oppfordrer til klikk på din annonse.

dell xps

2. Relevante landingssider

Det er lurt å lage landingssider som fortsetter å nevne konkurrentene du annonserte på. Dette er både for brukeropplevelsens del, og for å score litt poeng hos Google. Dersom det automatiserte systemet til Google ser at du byr på søkeord som ikke brukes på landingssiden din vil de trekke deg i kvalitetspoeng. Lavere kvalitetspoeng fører til dårligere annonseplassering og dyrere trafikk.

3. Fortell klart og tydelig hvorfor du er bedre

Det er ingen grunn for en potensiell kunde å velge deg fremfor konkurrenten din hvis ikke du er bedre. Er du ikke bedre bør du jo egentlig bare stenge sjappa, for et eller annet må jo være unikt for din bedrift. Forklar kunden dette klart og tydelig, så føler de seg heller ikke lurt av å klikke på din annonse.

riktig vei

4. Egne kampanjer med andre KPI-er

Trafikken du får fra annonser på konkurrenters merkevarer ikke vil oppføre seg på samme måte som trafikken fra andre deler av AdWords-kontoen. Derfor er det lurt å samle denne trafikken i egne kampanjer, der dataene ikke vil blande seg med andre kampanjer.

Effekten fra kampanjene bør også måles på en annen måte enn resten av kontoen. Siden brukerne mest sannsynlig er i en annen modus fra disse kampanjene, og i utgangspunktet søkte en annen tilbyder, vil de mest sannsynlig ikke konvertere like godt som trafikken fra resten av kontoen.

5. Sett av et dedikert budsjett

budsjettDet er lett å bruke for mye penger på irrelevant trafikk med AdWords. Derfor er det viktig å ha kontroll på utgiftene ved hjelp av gjennomtenkte budsjetter.

Når du viser dine egne annonser til de som søker på konkurrentenes merkevarer kan klikkene i tillegg bli mye dyrere enn du er vant med til ellers. Da hjelper det også lite at en stor bedrift blir søkt mye mer etter enn de mindre bedriftene.

Vær altså på vakt når du byr på konkurrentenes merkevare, da det fort koster mer enn det smaker.

 

Avslutningsvis bør vi nevne at å vise annonser på brand-trafikken til konkurrentene dine er en risikosport, og minne om at de fleste seriøse markedsførere anser dette som dårlig stil. Du risikerer også at konkurrentene gjør det samme mot deg, og hvis du er en liten annonsør som ypper med de store gutta vil du fort tape den kampen.

Skulle du trenge hjelp med å hevde deg i søkemotorene, enten gjennom betalte annonser eller organisk søk, ta kontakt med oss i dag.

Kontakt oss!

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler