Affiliatemarkedsføring - en liten innføring - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "Affiliatemarkedsføring – en liten innføring"

Tips en venn om "Affiliatemarkedsføring – en liten innføring"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Lorem

Fakturering

Lorem ipsum

Kansellering

Lorem ipsum

RED Gruppen

Affiliatemarkedsføring – en liten innføring

Flere og flere annonsører bruker i dag affiliatemarkedsføring som en del av sin markedsføringstrategi, men for mange er dette fortsatt et ny og ukjent plattform å annonsere på. Rådgiverne hos RED Performance får ofte spørsmål om affiliatemarkedsføring, og her skal du få en liten innføring i hva affiliatemarkedsføring er, og hvordan du som annonsør kan ta en del av denne formen for markedsføring.

 

Hva er affiliatemarkedsføring?

Affiliatemarkedsføring er en salgskanal for annonsører som selger varer eller tjenester på internett. Et affiliatenettverk er en samling av nettsider som har et mål om å drive kunder inn til en annonsørs nettside for å skape et salg, registrering eller andre målbare hendelser. Annonsøren betaler kun dersom en konvertering registreres.

 

En affiliate kan være en:

 

affiliates

 

Felles for disse nettsidene er et ønske om å tjene penger. Metodene de bruker er forskjellig. Fotballfrue er en typisk bloggaffiliate. Hun samarbeider blant annet med Nelly.com og legger ut bilder og tekst for å promotere Nelly´s produkter. Hun tjener penger hver gang en av hennes lesere klikker på en bannerannonse eller tekstlenke for så å kjøpe noe på Nelly.com sin nettside.

 

Eksempel på bloggaffiliate:

 

Affiliatelenker

 

Lavrisiko betalingsmodell

 

Siden man kun betaler per salg som genereres er dette er en lav risiko betalingsmodell. Annonsørene bestemmer selv de ønsker å betale for en konvertering. Affiliatemarkedsføring er en langsiktig strategi, ikke en kortsiktig kampanje. Å bygge opp et affiliateprogram tar tid, og krever en annen tilnærming enn det man ofte er vant til med internettmarkedsføring.

 

Provisjon

 

Fastsetting av provisjonen (som er det affiliatene får i betaling for salget som genereres) er en strategisk avveing. Desto høyere provisjon man setter, jo mer attraktiv blir annonsøren for affiliatene. Ved fastsetting av provisjonsstruktur må man må ta hensyn til margin på produktene man selger, men man må sette så høye provisjoner som mulig, slik at affiliatene velger å promotere nettopp dine produkter fremfor dine konkurrenter.affiliate provisjon

 

 

Du kan også differansiere provisjonen slik at f.eks kupongkodeaffiliates får en lavere provisjon enn f.eks bloggaffiliates.

 

Affiliatenettverket man benytter er en slags nøytral «mellommann» som skal sørge for at affiliates leverer i forhold til retningslinjene som er satt. Nettverket sender ut fakturaer til annonsørene som igjen er ansvarlige for å betale disse til rett tid, slik at affiliatenettverket kan betale ut provisjon til affiliates som har generert salg.

 

affiliate-markedsforing

 

 

For at et affiliateprogram skal fungere optimalt, må man bruke mye tid på både oppsett, drifting og optimalisering. Mange annonsører velger derfor å benytte seg av en rådgiver hos RED Performance i forbindelse med dette. Dersom du ønsker hjelp til å opprette et affiliateprogram eller mer informasjon om dette, kan du ta kontakt med oss i RED Performance.

Portrett av Christina Gunvaldsen Nøkleby

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler