20 geniale tips til markedsaktiviteter på Snapchat - RED Performance
Vi rekrutterer! Se ledige stillinger
Du leser "20 geniale tips til markedsaktiviteter på Snapchat"
  • 18 delinger

Tips en venn om "20 geniale tips til markedsaktiviteter på Snapchat"

Del siden via sosiale medier

Meld deg på nyhetsbrev fra RED Performance

  • Vi sender ut e-poster ca 1 gang per uke
  • Siste nytt fra bransjen og RED
  • Produktoppdateringer, tips og nyheter
  • How-to-guides

Betingelser for kursdeltakere

Påmelding

Påmelding er bindende.

Fakturering

Faktura sender etter kursdeltakelse med 20 dagers betalingsfrist.

Kansellering

Grunnet kort tidsfrist, faktureres eventuelle kanselleringer med 100% av kursprisen.

RED Gruppen

20 geniale tips til markedsaktiviteter på Snapchat

Dette er min listicle på LinkedIn oversatt fra engelsk til norsk:
Mange bedrifter vil ikke bruke tid og penger på markedsføring på Snapchat fordi ”innholdet forsvinner direkte”. Og ja, innholdet forsvinner etter maks 10 sekunder (eller etter 24 timer fra ”My Story”). Er det da verdt å bruke tid og penger på det? JA! Selv om innhold på de fleste andre sosiale medieplattformene vil være der for alltid, så scroller brukerne forbi innholdet raskt. Det er faktisk så mange som 50% som aldri kommer til å se det igjen. International Business Times melder også at Snapchat har over 4 milliarder videovisninger hver eneste dag. Det er samme videovisningstall som Facebook har. Digiday melder også at kun Cosmopolitan har over 3 000 000 visninger på Snapchat Discover hver eneste dag! Det er altså ekstremt mange du kan nå ut til på Snapchat!

Ettersom det ikke er mulig for norske brands å annonsere direkte i Snapchat, må man tenke litt annerledes. I denne artikkelen tipser jeg om hvordan dere kan bruke Snapchat til kreativ markedsføring. Tenk på at Snapchat-innhold alltid må være enkelt. Du har bare noen få sekunder å formidle ditt budskap på, så for å lykkes på Snapchat er det tre enkle ting dere alltid må tenke på: Vær åpen, personlig og overrask dine følgere!

Ingen vil følge en inaktiv profil på sosiale medier!

Uansett hvor mye dere har å gjøre på jobb, er det viktig å være konsekvent. Vanlig annonsering, konkurranser, giveaways og andre aktiviteter minner deres potensielle kunder til å prøve dine produkter eller tjenester.

Og som alltid med markedsføring: Dere må vise frem hvorfor dere er forskjellig fra andre. Enten dere kan tilby god kundeservice, uvanlige produkter eller en one-of-a-kind returrett, er forskjellen mellom din virksomhet og tilsvarende selskaper hva som må markedsføres. I den listen her finner dere mange smarte å kule måter å markedsføre seg på. Men bruk helst min liste til å få inspirasjon. Kom på egne idéer og kule ting dere kan gjøre på Snapchat. Det vinner dere på!

 

Her er en liste på 15 smarte ting dere kan gjøre på Snapchat:

Live events

Skal dere på en konferanse? Skal laget ditt spille kamp? Intervju foredragsholdere, spillere eller andre hovedpersoner. Vær obs på at innholdet KUN skal kunne/kan sees på Snapchat og ikke i noen andre kanaler. For hvorfor skulle noen ville bruke tiden sin på å legge til dere på Snapchat om de bare kan se filmene på Facebook?

Skal man poste en video i alle sine SoMe, skal det helst være for å promotere deres andre kanaler. F eks. laste opp en snap på Facebook å si at det finnes mer for den som legger dere til på Snapchat.

 

Produktlanseringer / Sneak peaks

Skal dere lansere et nytt produkt? Ta bilde av produktet og legg på noen effekter som gjør det vanskelig å se hva det er. For hver dag legger dere på mindre effekter for at siste dagen avsløre hva det er. Det engasjerer og gjør dine følgere nysgjerrige. Det er også veldig enkelt å gjøre en gjettekonkurranse av dette. For eksempel kan den som gjetter riktig først få produktet dere skal lansere?

 

Q/A

Q/A (Questions and answers) er veldig populært på sosiale medier. Det er jo faktisk nesten det som ER sosiale medier. Det er faktisk veldig mange bedrifter glemmer at monolog IKKE fungerer på SoMe.
For eksempel: Sett av én dag i måneden der følgerne kan få stille sine spørsmål til en spennende person i deres bedrift. Legg ut svarene på My Story.

 

Kampanjekoder

Ved å lage en snap som inneholder en kampanjekode, tvinger (på en positiv måte) dere følgeren å ta skjermbilde. Da vil innholdet vare lenger enn 10 sekunder og følgeren vil med stor sannsynlighet dele bildet med sine venner.

AAEAAQAAAAAAAAXyAAAAJDlhZTU2NjA1LWFlZDQtNDNmZS04OWM4LTM5YTE1MzhlNDQ2ZA

 

Giveaways

Noe som ofte blir gjort, ettersom det fungerer, er å gi bort giveaways. Det går vell ikke én dag uten at man ser noen gi bort en premie til en tilfeldig utvalgt som liker/deler/kommenterer en post på Facebook. På samme måte kan man gjøre på Snapchat.

Eller det kan for eksempel være at dere gir bort noe til de 100 første som følgere dere på Snapchat.

 

Bloopers

Lager dere (web)TV-program? Legg ut bloopers fra innspillingen på Snapchat! Har ikke sett noen gjøre det før, men det hadde blitt en suksess. Det er jeg sikker på.

 

Behind the scenes

Apple har et Snapchat-konto for Apple Music som gir en bak-kulissene-titt på Beats 1 Radio som ofte får besøk av store artister. Kontoen gir et interessant innblikk i DJ/programledernes liv. De intervjuer artister og lar de svare på spørsmål som brukerne spør om via Snapchat.

 

Geofiltere

Et filter jeg har lagd for Grefsen

Et filter jeg lagde til/for Grefsen

Jeg har de seneste årene laget mange geofiltere til Snapchat. Det er en smart måte å få andre til å bruke dine kreativer til sine snaps. For eksempel laget jeg et filter til RED Gruppen som blir mye brukt av oss som jobber her (hei gratisreklame!). Her kan du lese mer og laste opp dine egne snapfiltere: https://www.snapchat.com/geofilters

En morsom ting Snapchat gjorde mot Facebook og Google i fjor var at de lagde noen mindre positive geofiltere som kun kunne brukes når man var i FB eller Googles HQ.

 

Tegnekonkurranser

En funksjon mange liker på Snapchat er tegnefunksjonen. En idé kan være å ha en tegnekonkurranse der følgerne må sende sine tegninger til dere. For eksempel: Brukerne vet at hver fredag kl 09:00 kommer en ny konkurranse ut på deres ”Story”. Da gjelder det å svare på oppgaven innen kl 16:00 med en tegning. Den mest kreative idéen vinner.

Eller hva med å la dine følgere få lov å designe ditt produkts neste emballasje ved hjelp av tegnefunksjonen på Snapchat?!

tegnekonkurranse

 

Emojikonkurranse

En annen kul konkurranse som ligner litt på tegnekonkurransn er om dere isteden legger ut en emoji på deres ”Story”. Den følgeren som klarer å ta en selfie med en grimasje som ligner mest vinner.

Emoji-konkurranse

 

Bruk følgerne som jury

La dine følgere få stemme på de beste bidragene ved å ta screenshot/skjermbilde/skjermdump av det bidraget de liker best. Når noen tar screenshot får nemlig du beskjed om det, og du ser enkelt hvor mange som har gjort det.

 

Bruk influencers

Sour Patch Kids brukte styrken i ”Influencer-markedsføring” og lagde sammen med Vine-stjernen Paul Logan en rekke snapfilmer under en 5-dagers periode.

Resultat:
120 000 nye følgere på Snapchat
Mer enn 6 800 000 impressions
Mer enn 26 000 skjermbilde
1 900 mentions på Twitter

 

Pressemeldinger

Skal dere ut med en nyhet? Tips dine kunder/følgere i andre medier om at de får vite om det som skjer først i Snapchat.

 

Bytt profilbilde

Snapcode er Snapchats egne vri av QR-kode, og er veldig enkel for besøkerne å bruke. Kodene fungerer perfekt til å bruke som profilbilde på for eksempel deres Twitter- og Facebook-sider.

Bytt profilbilde

 

Sett SnapCode’n på embalasjen

På samme måte som Coca-Cola lot oss få egne navn Sprite inviterer alle sine kunder muligheten å sette sin ”Snapcode” på millioner av Sprite-bokser i Brasil. Ifølge Coca-Cola Brasils byrå, CUBOCC, viser en studie fra Acision at 60 prosent av brasilianske smartphone-brukere foretrekker meldingstjenesterapps som kommunikasjon.

Ved kampanjestart fikk 15 Snapchat-influencers sine Snapcodes printet på Sprite-bokser. CUBOCC melder at disse brukerne tredobblet i antall følgere de siste to ukene.

 

Bruk SnapCode’n på utendørsreklame/print
En rask og effektiv måte å få kontakt med kunder digital er å bruke SnapCode’n i print og utendørsreklame. Hva med å gi alle som legger dere til med Snapcode rabatt på 10% ved neste kjøp? Genial måte å få ”offline til online”.

Bruk _»fyll ut»_-innlegg
Lag en snap med en setning tilhengere kan fullføre. For eksempel, hvis du selger dagligvarer, lage et innlegg med et bilde av en bolle. Inkluder en «fyll inn»-post som for eksempel «Jeg elsker å starte dagen min med en bolle med ______». Dette får folk til å snakke om produkter relatert til hva du selger.

 

Hemmelige koder
”Lås” en side eller nedlastningsfil med et hemmelig kodeord som brukeren kun finner på deres Snapchat.

Samarbeid med andre brands på Snapchat

Enten du driver en liten en butikk, eller et stort multinasjonalt selskap, har du har relasjoner med andre virksomheter. Samarbeid med de på Snapchat ved å tipse dine følgere om at det skjer noe på din samarbeidspartners Snapchat.

 

Gjør dine følgere berømte

Vis dine kunder at du setter pris på dem ved å dele noen av deres beste bilder på Snapchat. MERK: Sørg for å be om tillatelse til å bruke deres bilder først!

Starbucks er ekstremt flinke på sosiale medier og de bruker denne taktikken ofte. Hver uke viser de takknemlighet for en av sine følgere ved å dele et bilde + gi gave til personen. Bildene de deler inkluderer selvfølgelig Starbucks produkter. Fansen elsker det og det kan hjelpe din bedrifts kundeinnsikt samt fremtidig produktutvikling.

Selv om antallet snapbrukere øker daglig, er det langt færre bedrifter på Snapchat enn i andre sosiale medier. Det finnes ikke så mye tall og statistikk enda på når på dagen man burde snap’e etc. Så her er det viktig at dere tester dere frem selv.

Tenk også på at folk fotograferer og forbruker mer video på sine telefoner for hver dag som går. Hvilket betyr at vi skaper og blir mer komfortable med å se mer og mer vertikal video. De to store appene i 2015, Snapchat og Periscope, er laget for vertikal video. Facebook og YouTube har nylig oppdatert sine mobile app’er til å spille vertikalt. Det er bare å akseptere at vertikal video (og Snapchat) er kommet for å bli.

 

Skill deg ut fra mengden og begynn å snap!

 

Var dette nyttig informasjon? Kom gjerne med en tilbakemelding og del artikkelen! :)

Flere artikler…

RED Gruppen logo
Cookies / Informasjonskapsler